همه چیز درباره انواع کلستیاتوم گوش + درمان آنها

انواع کیست گوش

آیا تا به حال در گوش تان وزوز، تضعیف شنوایی، احساس پرشدگی یا خروج ترشحاتی بد بو را احساس کرده اید؟ اگر دچار این علائم شدید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشک متخصص است. این علائم، نشانه های وجود انواع کیست گوش در شما است. شما میتوانید با تماس با مطب دکتر کوهی، فوق تخصص گوش، حلق و بینی هر چه سریعتر روند درمان خود را آغاز نمایید.

کلستیاتوم گوش چیست؟ آیا علائم آن تنها به این موارد ختم میشود؟ چه عواملی منجر به بروز کیست اپیتلیال خواهد شد؟ درمان آن چگونه است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این اختلال آشنا شویم.

برای خواندن مقاله «کاشت حلزون گوش» کلیک کنید

کیست گوش چیست؟

انواع کیست گوش

منظور از کیست گوش که با نام های کلستئاتوم یا توده گوش نیز شناخته میشود، رشد غیرطبیعی و غیرسرطانی پوستی است که میتواند در داخل گوش شما، پشت پرده گوش ایجاد گردد. البته میتواند به صورت مادرزادی در افراد رشد پیدا کرده باشد، اما اکثر بیماران پس از عفونت های مکرر گوش میانی به آن مبتلا شده اند.

علت نام گذاری این اختلال جمع شدن پوست و سلول های مرده روی هم و تشکیل یک بافت کیسه مانند است. با گذشت زمان، با انباشته شدن سلول های مرده روی هم توده بزرگ تر میشود که میتواند استخوانچه های گوش میانی را تحت الشعاع قرار داده و باعث آسیب به آنها گردد. نتیجه این امر، تضعیف شنوایی، تعادل و عملکرد ماهیچه های صورت خواهد بود.

انواع کیست گوش کدامند؟

انواع کلستئاتوم گوش با توجه به علت بروزشان، به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم میشوند.

کیست های مادرزادی

این نوع، بسیار نادر است. با این حال یک ناهنجاری رشدی محسوب میشود؛ یعنی در صورتی که به هنگام رشد جنین، بخش مرتبط با این عضو رشد مناسبی نداشته باشد، این اختلال در کودک بروز پیدا خواهدکرد.

کیست های اکتسابی

این نوع کیست ها در بزرگسالی شکل میگیرند و علت بروز آنها، عفونت مکرر گوش میانی و عملکرد ضعیف لوله استاش است.

علت بروز کلستئاتوم یا کیست های گوش چیست؟

در بخش انواع کیست گوش، با برخی از علت های بروز هر کدام از کیست ها آشنا شدیم. در این قسمت، به صورت مفصل به آنها میپردازیم.

درصورتی که کیست، یک نقص مادرزادی نباشد، علت آن یا عفونت در گوش میانی است یا عملکرد نامناسب لوله استاش. لوله استاش چیست؟

مسئولیت لوله استاش بهینه سازی انتقال صدا از طریق گوش میانی به گوش داخلی و متعادل سازی فشار هوا در آن محل است. ولی چه مواردی باعث اختلال در عملکرد این عضو از بدن میگردد؟

• عفونت های مزمن گوش
  • عفونت های سینوس
  • سرماخوردگی
  • انواع آلرژی ها

اگر لوله استاش شما عملکرد خوبی ندارد، احتمالا در بیشتر مواقع احساس پری یا کیپی در گوش میانی خود دارید. این امر میتواند منجر به کشیدگی بخشی از پرده گوش به سمت گوش میانی شود که نتیجه آن ایجاد کیست و تبدیل آن به کلستئاتوم خواهد بود.

برای خواندن مقاله «هماتوم گوش» کلیک کنید

آیا احتمال بروز آن در کودکان نیز وجود خواهد داشت؟

پاسخ مثبت است. احتمال بروز انواع کیست گوش به خصوص نوع مادرزادی در کودکان وجود دارد؛ اما در موارد خیلی نادر. به ندرت ممکن است کودکی با این اختلال به دنیا بیاید. ولی در این شرایط، بیشتر گوش میانی یا دیگر بخش های گوش کودک درگیر خواهد شد.

از طرف دیگر، در صورتی که کودکان در دوران خردسالی خود به صورت مکرر به عفونت های  گوش مبتلا گردند، احتمال بروز کیست ها در دوران جوانی نیز وجود خواهد داشت.

علائم انواع کیست گوش شامل چه مواردی است؟

انواع کیست گوش

در ابتدای ایجاد کلستئاتوم ها، علائم به صورت خفیف بروز پیدا میکنند؛ اما رفته رفته با رشد و بزرگتر شدن کیست، علائم تشدید شده و منجر به پیدایش مشکلاتی در گوش خواهند شد.

در آغاز، ممکن است مایعی بد بو از گوش درگیر شده، ترشح شود.  هر چه کیست رشد کند، بیمار احساس وارد شدن نوعی  فشار  به گوش را دارد . بر اثر این فشار  احتمال درد در داخل یا پشت گوش نیز وجود خواهد داشت. این فشار به همراه رشد کیست میتواند باعث از دست دادن شنوایی در گوش درگیر شده شود.

از این رو، در صورتی که این علائم را داشتید، سریعا با پزشک متخصص مشورت کنید؛ زیرا عدم درمان انواع کیست گوش تبعات جبران ناپذیری مانند ناشنوایی، فلج اعصاب صورت، وزوز گوش و عدم تعادل خواهد داشت. در موارد نادر نیز عفونت میتواند تا گوش داخلی و مغز گسترش یابد و منجر به آبسه مغزی یا مننژیت شود.

عوارض احتمالی این کیست ها چیست؟

در صورتی که این اختلال در افراد درمان نشود، احتمال بروز چندین عارضه خفیف یا شدید در بیمار وجود خواهد داشت.

تجمع سلول های مرده در گوش، محلی مناسب و ایده آل برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها است. این بدان معنا است که کیست میتواند آلوده و ملتهب شود. به همین جهت، پس از آن بیمار به تخلیه مداوم عفونت نیاز خواهد داشت.

از طرف دیگر، با گذشت زمان کیست ها میتوانند به استخوانچه ای که در اطرافش گسترش یافته اند، آسیب بزنند. برای مثال، میتوانند به پرده گوش، استخوانچه های درون گوش، استخوان های نزدیک به مغز و ماهیچه های صورت صدمه وارد نمایند. چنانچه آسیب به استخوانچه های گوش، جدی باشد، احتمال از دست دادن شنوایی بسیار بالا خواهد بود. همچنین احتمال تضعیف و در نهایت، فلج کردن ماهیچه های صورت هم وجود دارد.

دیگر عوارض ممکن عبارتند از:

• عفونت های مزمن در گوش
  • التهاب در گوش داخلی
  • از کار افتادن عصب صورت
  • مننژیت (که یک عفونت جدی و خطرناک در مغز است)
  • آبسه مغزی یا وجود عفونت در مغز
برای خواندن مقاله «علائم عفونت گوش» کلیک کنید

درمان انواع کیست گوش چگونه است؟

به صورت کلی، تنها راه درمان انواع کلستئاتوم گوش، جراحی و برداشتن آنها است؛ زیرا فقط با انجام این کار میتوان از بزرگتر شدن کیست و بروز عارضه های احتمالی خطرناک جلوگیری به عمل آورد. اگر فکر میکنید با درمان های خانگی علائم یا خود کیست از بین خواهد رفت، اشتباه میکنید. این اختلال نه تنها به این شیوه رفع نمیشود، بلکه تنها فرصت رشد، گسترش و ایجاد مشکلات جدی تر را پیدا خواهد کرد.

پس از تشخیص آنها، احتمالا تجویز داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها برای کاهش التهاب، تخلیه عفونت و تمیز کردن دقیق گوش انجام خواهد گرفت. پس از آن پزشک راحت تر میتواند کیست و عملکردش را تحت نظر قرار دهد.

مرحله بعدی، جراحی و برداشتن کیست گوش است. این جراحی عموما سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن طولانی در بیمارستان نخواهد بود؛ مگر اینکه اندازه کیست بزرگ و میزان عفونت در بدن بیمار بسیار بالا بوده باشد. پس از انجام جراحی نیز بیمار برای بررسی دوران نقاهت و چکاپ نیاز به مراجعه به پزشک خواهد داشت.

اگر شما نیز از یکی از انواع کیست گوش رنج میبرید و میخواهید هر چه سریعتر روند درمان خود را آغاز نمایید، همین امروز با دکتر کوهی فوق تخصص گوش حلق و بینی در ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی تماس حاصل فرمائید.