همه چیز درباره انواع کلستاتوم یا کیست گوش + درمان آنها

آیا تا به حال در گوش‌تان وزوز، تضعیف شنوایی، احساس پرشدگی یا خروج ترشحاتی بد بو را احساس کرده‌اید؟ اگر دچار این علائم شدید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشک متخصص است. این علائم، نشانه‌های وجود انواع کیست گوش(ear cyst) در شما است. شما می‌توانید با تماس با مطب دکتر کوهی، فوق تخصص گوش، حلق و بینی هر چه سریع تر روند درمان خود را آغاز نمایید.

کلستاتوم(Cholesteatoma) گوش چیست؟ آیا علائم آن تنها به این موارد ختم می‌شود؟ چه عواملی منجر به بروز کیست اپیتلیال(epithelial cyst) خواهد شد؟  و درمان آن چگونه است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این اختلال آشنا شویم.

برای خواندن مقاله «کاشت حلزون گوش» کلیک کنید

کیست گوش یا کلستاتوم چیست؟

منظور از کیست گوش که با نام‌های کلستاتوم یا توده گوش نیز شناخته می‌شود، رشد غیرطبیعی و غیرسرطانی پوستی است که می‌تواند در داخل گوش شما، پشت پرده گوش ایجاد گردد. البته می‌تواند به صورت مادرزادی در افراد رشد پیدا کرده باشد، اما اکثر بیماران پس از عفونت‌های مکرر گوش میانی(middle ear infection) به آن مبتلا شده‌اند.

علت نام گذاری این اختلال جمع شدن پوست و سلول‌های مرده روی هم و تشکیل یک بافت کیسه مانند است. با گذشت زمان، با انباشته شدن سلول‌های مرده روی هم توده بزرگ‌تر می شود که می‌تواند استخوانچه‌های گوش میانی را تحت الشعاع قرار داده و باعث آسیب به آنها گردد. نتیجه این امر، تضعیف شنوایی، تعادل و عملکرد ماهیچه‌های صورت خواهد بود.

انواع روش‌های جراحی قاعده جمجمه

انواع کیست گوش یا کلستاتوم کدامند؟

انواع کلستاتوم گوش با توجه به علت بروزشان، به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می‌شوند.

کیست‌های مادرزادی

این نوع، بسیار نادر است. با این حال یک ناهنجاری رشدی محسوب می‌شود؛ یعنی در صورتی که به هنگام رشد جنین، بخش مرتبط با این عضو رشد مناسبی نداشته باشد، این اختلال در کودک بروز پیدا خواهد کرد.

کیست‌های اکتسابی

این نوع کیست‌ها در بزرگسالی شکل می‌گیرند و علت بروز آنها، عفونت مکرر گوش میانی و عملکرد ضعیف لوله استاش(Eustachian tube) است.

علت بروز کلستاتوم یا کیست‌های گوش چیست؟

در بخش انواع کیست گوش، با برخی از علت‌های بروز هر کدام از کیست‌ها آشنا شدیم. در این قسمت، به صورت مفصل به آنها می‌پردازیم.

درصورتی که کیست، یک نقص مادرزادی نباشد، علت آن یا عفونت در گوش میانی است یا عملکرد نامناسب لوله استاش(eustachiantube) است.  حال لوله استاش چیست؟

مسئولیت لوله استاش بهینه سازی انتقال صدا از طریق گوش میانی به گوش داخلی و متعادل سازی فشار هوا در آن محل است. ولی چه مواردی باعث اختلال در عملکرد این عضو از بدن می‌گردد؟

اگر لوله استاش شما عملکرد خوبی ندارد، احتمالا در بیشتر مواقع احساس پری یا کیپی در گوش میانی خود دارید. این امر می‌تواند منجر به کشیدگی بخشی از پرده گوش به سمت گوش میانی شود که نتیجه آن ایجاد کیست و تبدیل آن به کلستاتوم خواهد بود.

برای خواندن مقاله «هماتوم گوش» کلیک کنید

آیا احتمال بروز کیست گوش یا کلستاتوم در کودکان نیز وجود خواهد داشت؟

پاسخ مثبت است. احتمال بروز انواع کیست گوش به خصوص نوع مادرزادی در کودکان وجود دارد؛ اما در موارد خیلی نادر. به ندرت ممکن است کودکی با این اختلال به دنیا بیاید. ولی در این شرایط، بیشتر گوش میانی یا دیگر بخش‌های گوش کودک درگیر خواهد شد.

کاهش شنوایی و زوال عقل

از طرف دیگر، در صورتی که کودکان در دوران خردسالی خود به صورت مکرر به عفونت‌های گوش مبتلا گردند، احتمال بروز کیست‌ها در دوران جوانی نیز وجود خواهد داشت.

علائم انواع کیست گوش یا کلستاتوم شامل چه مواردی است؟

در ابتدای ایجاد کلستاتوم‌ها، علائم به صورت خفیف بروز پیدا می‌کنند؛ اما رفته رفته با رشد و بزرگتر شدن کیست، علائم تشدید شده و منجر به پیدایش مشکلاتی در گوش خواهند شد.

در آغاز، ممکن است مایعی بد بو از گوش درگیر شده، ترشح شود. هر چه کیست رشد کند، بیمار احساس وارد شدن نوعی  فشار  به گوش را دارد. بر اثر این فشار  احتمال درد در داخل یا پشت گوش نیز وجود خواهد داشت. این فشار به همراه رشد کیست می‌تواند باعث از دست دادن شنوایی(Hearing loss) در گوش درگیر شده شود.

از این رو، در صورتی که این علائم را داشتید، سریعا با پزشک متخصص مشورت کنید؛ زیرا عدم درمان انواع کیست گوش تبعات جبران ناپذیری مانند ناشنوایی، فلج اعصاب صورت، وزوز گوش(tinnitus) و عدم تعادل خواهد داشت. در موارد نادر نیز عفونت می‌تواند تا گوش داخلی و مغز گسترش یابد و منجر به آبسه مغزی یا مننژیت (Meningitis) شود.

عوارض احتمالی کیست‌های گوش یا کلستاتوم چیست؟

در صورتی که این اختلال در افراد درمان نشود، احتمال بروز چندین عارضه خفیف یا شدید در بیمار وجود خواهد داشت.

تجمع سلول‌های مرده در گوش، محلی مناسب و ایده آل برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها است. این بدان معنا است که کیست می‌تواند آلوده و ملتهب شود. به همین جهت، پس از آن بیمار به تخلیه مداوم عفونت نیاز خواهد داشت.

از طرف دیگر، با گذشت زمان کیست‌ها می‌توانند به استخوانچه‌ای که در اطرافش گسترش یافته اند، آسیب بزنند. برای مثال، می‌توانند به پرده گوش، استخوانچه‌های درون گوش، استخوان‌های نزدیک به مغز و ماهیچه‌های صورت صدمه وارد نمایند. چنانچه آسیب به استخوانچه‌های گوش، جدی باشد، احتمال از دست دادن شنوایی بسیار بالا خواهد بود. همچنین احتمال تضعیف و در نهایت، فلج کردن ماهیچه های صورت هم وجود دارد.

زونای گوش چیست و چه علائمی دارد؟

دیگر عوارض ممکن عبارتنداز:

• عفونت‌های مزمن در گوش
  • التهاب در گوش داخلی
  • از کار افتادن عصب صورت
  • مننژیت (که یک عفونت جدی و خطرناک در مغز است)
  • آبسه مغزی یا وجود عفونت در مغز
برای خواندن مقاله «علائم عفونت گوش» کلیک کنید

درمان انواع کیست گوش یا کلستاتوم چگونه است؟

به صورت کلی، تنها راه درمان انواع کلستاتوم گوش، جراحی و برداشتن آنها است؛ زیرا فقط با انجام این کار می‌توان از بزرگتر شدن کیست و بروز عارضه‌های احتمالی خطرناک جلوگیری به عمل آورد. اگر فکر می‌کنید با درمان‌های خانگی علائم یا خود کیست از بین خواهد رفت، اشتباه می‌کنید. این اختلال نه تنها به این شیوه رفع نمی‌شود، بلکه تنها فرصت رشد، گسترش و ایجاد مشکلات جدی‌تر را پیدا خواهد کرد.

پس از تشخیص آنها، احتمالا تجویز داروهایی نظیر آنتی بیوتیک‌ها برای کاهش التهاب، تخلیه عفونت و تمیز کردن دقیق گوش انجام خواهد گرفت. پس از آن پزشک راحت‌تر می تواند کیست و عملکردش را تحت نظر قرار دهد.

مرحله بعدی، جراحی و برداشتن کیست گوش است. این جراحی عموما سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن طولانی در بیمارستان نخواهد بود؛ مگر اینکه اندازه کیست بزرگ و میزان عفونت در بدن بیمار بسیار بالا بوده باشد. پس از انجام جراحی نیز بیمار برای بررسی دوران نقاهت و چکاپ نیاز به مراجعه به پزشک خواهد داشت.

اگر شما نیز از یکی از انواع کیست گوش رنج می‌برید و می‌خواهید هر چه سریعتر روند درمان خود را آغاز نمایید، همین امروز با دکتر کوهی فوق تخصص گوش حلق و بینی در ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی تماس حاصل فرمائید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.