آشنایی با مراقبت‌های لازم بعد از عمل کلستئاتوم گوش

مراقبت‌های لازم بعد از عمل کلستئاتوم گوش

مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش چه مورادری هستند؟ در واقع اگر قرار باشد کسی تحت عمل جراحی کلستئاتوم گوش قرار بگیرد، ذهنش پر از سوال می‌شود مانند: آیا عمل کلستئاتوم نیاز به بستری دارد، دوره نقاهت عمل کلستئاتوم چقدر است، امکان بازگشت کیست وجود دارد، یا هزینه عمل کلستئاتوم چقدر است؟

تردیدی نیست که یافتن پاسخ همه این پرسش‌ها اهمیت فراوانی دارد. تا کنون در مقالات متعددی که درباره کلستئاتوم گوش ارائه شده، پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها نگاشته شده است. در این نوشتار نه تنها پاسخی کوتاه به پرسش‌های بالا آماده شده، بلکه مطالب مهمی درباره مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش فراهم گشته است. از شما دعوت می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

کلستئاتوم گوش چیست؟

این بیماری عارضه چند پروسه زیر یا بهتر است گفته شود، شرایط پزشکی زیر می‌شود:

• زمینه ارثی
  • عفونت‌های مکرر گوش
  • بدی کارکرد شیپور اُستاش (مجرایی که گوش میانی را به حلقِ بینی مرتبط می‌نماید)

کلستئاتوم یک کیست پوستی است که به صورت نابجا در گوش میانی ایجاد شده است. عفونت‌های عود کننده گوش و اختلال در کارکرد شیپور استاش در شکل گیری آن نقش ایفا می‌کنند. عفونت‌ها نقطه ای از پرده گوش را ضعیف می‌سازند. بدی کارکرد شیپور استاش باعث نرسیدن هوا به گوش میانی و ایجاد خلا در این ناحیه می‌گردد.

بدین ترتیب، ناحیه تضعیف شده پرده گوش به گوش میانی کشیده می‌شود. این حالت باعث بدون حفاظت مانند منطقه‌ای از گوش میانی می‌گردد که حالتی شبیه کیست را بتدریج به خود می‌گیرد. درون این کیست یک لایه سلول‌های پوستی قرار دارند. سلول‌های پوستی مرده و ترشحات سلولی، داخل کیست را پر می‌کنند.

کلستئاتوم با وجود این که یک توده خوش خیم و غیر سرطانی به شمار می‌آید اما مهاجم است؛ یعنی می‌تواند عناصر مجاور خود را تخریب کند و به نقاط اطراف گسترش یابد. با رشد تدریجی کیست، عفونت هم به آن افزوده می‌شود. کیست عفونی کلستئاتوم می‌تواند استخوان پشت گوش با نام استخوان ماستوئید را تخریب و عفونی نماید. عوارض کلستئاتوم عفونی گوش می‌تواند بسیار جدی شود و حتی حیات بیمار را تهدید نماید.

کلستئاتوم گوش چیست؟

نشانه‌ها و علائم کلستئاتوم گوش

خروج ترشحات بدبو از گوش یکی از علائم شایع این بیماری به شمار می‌رود. سایر علائم کلستئاتوم گوش به شرح زیر هستند:

• افت چشمگیر شنوایی در گوش مبتلا
  • احساس پری یا فشار در گوش
  • سرگیجه و ضعف عضلات صورت در صورت تخریب اجزای گوش داخلی توسط کیست کلستئاتوم
  • عفونت مغز می‌تواند از عوارض شدید این بیماری باشد

درمان کلستئاتوم گوش

هدف نخست درمان این بیماری پایان بخشیدن به عفونت و قطع خروج ترشحات عفونی از گوش است. تمیز کردن دقیق کانال گوش توسط پزشک و تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و قطره گوش آغاز درمان کلستئاتوم گوش به شمار می‌آید.

تقریبا همیشه برای درمان قطعی این بیماری، انجام عمل کلستئاتوم ضرورت دارد. عمل کلستئاتوم گوش با نام علمی تمپانوپلاستی همراه با ماستوئیدکتومی نامیده می‌شود.

داشتن گوش‌های پاکیزه و خشک مهم‌ترین هدف درمان است. بهبود شنوایی هدف دوم درمان کلستئاتوم تلقی می‌گردد. به عبارت دیگر، انجام عمل کلستئاتوم گوش همیشه به معنای برگرداندن قدرت شنوایی نیست. اگرچه بیشتر بیماران بعد از این عمل، بهبود شنوایی یا طبیعی شدن آن را حس خواهند کرد.

در برخی از موارد، لازم است درمان کلستئاتوم طی دو عمل جراحی به انجام برسد. هدف عمل نخست، خارج ساختن کیست کلستئاتوم است. چک کردن اجزای احتمالی باقی مانده از کیست کلستئاتوم و بازسازی عناصر گوش با هدف بهبود شنوایی، اهداف عمل دوم محسوب می‌شوند.

پرسش: آیا عمل کلستئاتوم نیاز به بستری دارد؟ احتمال یک شب بستری در بیمارستان پس از این عمل جراحی وجود دارد. با وجود این، بسیاری از افراد به بستری نیازی ندارند.

مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش شاید به اندازه خود عمل اهمیت دارند. در زیر به بخش مهم مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش پرداخته می‌شود.

درمان کلستئاتوم گوش

مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش

بیشتر بیماران چهار تا شش ساعت بعد از عمل کلستئاتوم گوش به خانه بر می‌گردند. بعد از عمل، پانسمانی روی گوش گذاشته می‌شود که به طور معمول، تا دو روز نباید برداشته شود. ممکن است کادر درمان راهنمایی لازم را برای برداشتن پانسمان ارائه کنند. یکی از اقوام یا دوستان می‌تواند این کار را برای بیمار انجام دهد. زیر پانسمان گوش، مقداری پنبه در کانال گوش فرد فرو برده شده است.

برای تمیز کردن لاله گوش باید بسیار احتیاط به خرج داد. گاهی اوقات ممکن است قطره تجویز شود. قطره گوش باید طبق راهنمایی کادر درمان، به طور منظم مورد استفاده قرار گیرد.

اگر بیمار می‌خواهد استحمام کند باید این توده پنبه به وازلین طبی آغشته شود که از ورود آب و رطوبت به داخل گوش جلوگیری نماید. تا وقتی دکتر اجازه نداده است نباید سر و گوش را زیر دوش یا زیر آب برد.

به طور معمول، یک برش جراحی در پشت گوش وجود دارد. یکی از مراحل مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش تمیز کردن این بخیه است. این کار باید با احتیاط فراوان و با یک گاز استریل آغشته به سرم نمکی انجام شود. سپس باید منظقه به طور کامل اما با لطافت خشک شود. ممکن است پزشک دستور دهد روی این بخیه یک پماد آنتی بیوتیک به صورت موضعی به کار گرفته شود. اگر این بخیه قرمز شود یا ترشح غیر طبیعی یا چرکی داشته باشد باید با کادر درمان تماس گرفت.

از دیگر مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش این است که طی شش هفته بعد از عمل کلستئاتوم گوش، انجام هر گونه ورزش سنگین و هر کاری که نیاز به زور زدن دارد، ممنوع است. به عنوان نمونه، باید از تمیز کردن بینی با فشار زیاد هوا (فین کردن) خودداری نمود. همچنین هنگام عطسه و سرفه حتما دهان بیمار باید باز باشد.

به طور معمول، دوهفته بعد از عمل باید به ملاقات پزشک رفت. این کار در ارتباط با مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش اهمیت زیادی دارد؛ آن را جدی بگیرید. این ویزیت، فرصت خوبی است که پرسش‌های خود را درباره برگشتن به کار و سایر موارد از دکتر جراح بپرسید.

دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران مبتلا به کلستئاتوم گوش و درمان آنها با انجام عمل جراحی و همچنین مراقبت‌های بعد از عمل کلستئاتوم گوش هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت قبلی ویزیت با شماره‌های تلفن کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.