سکته گوش؛ آیا گوش ها هم سکته میکنند؟

سکته گوش

“شنیدن یک صدای ناگهانی بلند در گوش و سپس کاهش شنوایی”

افرادی که به سکته گوش دچار میشوند، عموما بدین شکل آن را گزارش میکنند. ولی چطور ممکن است گوش به صورت ناگهانی و به یکباره شنوایی خود را از دست بدهد؟

این بیماری را با نام ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی نیز میشناسند. علت این نامگذاری علائم آن است. درواقع، کاهش شدید و ناگهانی شنوایی و ناشنوا شدن دو نشانه رایج این بیماری اند. عملکرد آن نیز به گونه ای است که در یک مدت زمان کوتاه- عموما- 3 روزه، فرد احساس شنوایی خود را به صورت جزئی یا کامل از دست خواهد داد. البته طی این زمان برخی از افراد دچار سرگیجه، وزوز گوش و گوش درد نیز میشوند.

همانطور که میدانید علائمی چون سرگیجه، وزوز و درد در ناحیه گوش از علائم کیپ شدن گوش توسط وکس یا موم گوش نیز خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از افراد این موارد را جدی نمیگیرند. حتی اگر دلیل انسداد مجاری گوش هم باشد، باز فرد برای باز کردن این انسداد، میبایست به پزشک متخصص مراجعه کند؛ اما جدی نگرفتن علائم یا به تاخیر انداختن روند درمان میتواند تبعات سنگینی را برای آنها به همراه داشته باشد.

از این رو، اگر این علائم را دارید، حتما با یک پزشک متبحر از جمله  دکتر علی  کوهی، فوق تخصص گوش، حلق و بینی تماس حاصل فرمایید.

چرا باید فورا به پزشک مراجعه کنیم؟

ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی یک وضعیت اضطراری در بیمار در نظر گفته میشود. به این علت که اگر روند درمان در سریع ترین زمان ممکن آغاز نگردد، بازیابی شنوایی از دست رفته ساده نخواهد بود؛ به عبارت دیگر، دو هفته اول پس از شروع علائم، دوران طلائی درمان نامیده میشود. از این رو برای تشخیص ناهنجاری های شنوایی ایجاد شده، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است شرایط به ناشنوایی دائمی منجر گردد.

علت ایجاد سکته گوش چیست؟

سکته گوش

این بیماری تنها در بزرگسالان یا افراد مسن اتفاق نمی افتد؛ به عبارت دیگر، احتمال بروز این عارضه در همه افراد با هر شرایطی کاملا یکسان است. به همین دلیل، نمیتوان علت مشخصی را برای این امر تعیین نمود.

با این حال، ممکن است سکته گوش پس از عفونت های ویروسی که اعصاب شنوایی یا گوش داخلی را تحت الشعاع قرار داده، اتفاق افتد. برای مثال، ویروس تبخال زونا یا آنفولانزا میتوانند در بروز این بیماری دخیل باشند.

علت بعدی ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی را میتوان انسداد عروق معرفی کرد. این انسداد شبیه به سکته مغزی است که طی آن اعصاب شنوایی به دلیل خون رسانی غیرطبیعی، آسیب میبینند. علل دیگری نیز مانند بیماری های خود ایمنی، انواع تومورها و … وجود دارند که بخاطر احتمال بسیار پایین دخالت آنها در بروز این بیماری، آنها را در دسته بندی علل نادر قرار میدهند.

دیگر علائمی که ممکن است موجب ایجاد این بیماری شوند عبارتند از:

• عدم ساختاربندی مناسب و طبیعی گوش داخلی
  • آسیب یا ضربه به سر
  • قرارگرفتن در معرض صدای بلند برای مدت زمان طولانی
  • بیماری های نورولوژیکی مثل مولتیپل اسکلروزیس
  • بیماری های سیستم ایمنی مانند سندروم کوگان
  • بیماری منییر؛ نوعی اختلال که گوش داخلی را درگیر میکند
  • بیماری لایم؛ یک بیماری عفونی که اغلب از طریق گزش کنه انتقال می یابد
  • سالخوردگی
  • داروی اتوتوکسیک
  • سم ناشی از گزش مار
  • مشکلات گردش خون
  • رشد غیر طبیعی بافت یا تومورها در آن ناحیه
  • بیماری های عروقی

چقدر احتمال دارد یک خانم باردار به این بیماری مبتلا گردد؟

احتمال بروز سکته گوش در دوران بارداری وجود دارد، اما خوشبختانه شیوع آن بسیار کم است. به صورت کلی، علت بروز این بیماری مشخص نیست، اما پزشکان معتقدند علت آن در این دوران حساس وابسته به تغییرات سیستم قلبی- عروقی، سیستم هماتولوژی (خون شناسی)، غدد درون ریز یا دیگر دگرگونی های مربوط به این دوران باشد.

در واقع، تغییراتی که در بدن مادر به وجود می آیند، میتواند اختلالات حلزون گوش یا برهم خوردن مایعات درون حلزون را به همراه داشته باشد که نتیجه آن، ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی خواهد بود.

درصد بروز سکته گوش در کودکان به چه صورت است؟

خبر خوب اینکه احتمال درگیری کودکان با این بیماری نزدیک به صفر است. اگر چه این یک بیماری نادر در آنها است، اما باز هم به عنوان والد مراقب علائم باشید. مناسب ترین سن برای رشد توانایی گفتار در کودکان بین 1 تا 6 سال است. از این رو، اگر درگیر این بیماری شوند، روند بهبود این توانایی در آنها آسیب دیده و چه بسا آن را برای همیشه از دست بدهند.

سکته گوش مادرزادی

هرچقدر هم سکته گوش در کودکان نادر باشد، باز هم خردسالانی هستند که با ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی به دنیا می آیند. علت این امر میتواند موارد زیر باشد:

• عفونت هایی که از مادر به کودک انتقال داده میشوند؛ مانند ویروس سرخجه (روبلا)، سیفلیس یا هرپس
  • توکسوپلاسما گوندی؛ انگلی که از رحم عبور میکند
  • عوامل ژنتیکی و وراثتی
  • وزن پایین در تولد

علائم ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی چیست؟

سکته گوش

ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و دیگر احساس شنوایی در یکی از گوش های خود نداشته باشید یا وقتی تلفن را روی گوش خود نگه داشته اید، صدایی نشنوید. این عارضه گوش، بعضا با صدای بلند ظاهر میشود؛ یعنی یک صدای بلندی در گوش شما شنیده میشود و به همراه آن شنوایی از بین میرود. طبق مطالعات تقریبا از هر ۱۰۰ فردی که به این بیماری مبتلا میشوند، ۹۹ نفر از آنها ناشنوایی ناگهانی را تنها در یکی از گوش های خود تجربه کرده اند.

دیگر علائم سکته گوش عبارتند از:

• داشتن مشکلات در شنوایی و درک مکالمات به صورت گروهی
  • شنیدن صداهای مکالمه به صورت خفه
  • عدم توانایی در شنیدن صحیح به هنگام سر و صدای فراوان
  • مشکلات تعادلی
  • وزوز گوش؛ البته زمانی گوشتان وزوز خواهد کرد که در گوشتان صدای زنگ زدن یا وزوز شنیده شود

چه زمانی شنوایی فرزندمان را مورد بررسی قرار دهیم؟

از دست شنوایی در کودکان نتیجه عفونت های زمان تولد یا آسیب های رسیده به وی به دلیل داروهای اتوتوکسیک است. از طرف دیگر، درک اینکه کودک نوزاد شما صدا را به درستی میشنود یا خیر کار ساده ای نخواهد بود. ولی اگر شاهد علائم زیر بود، حتما برای تست شنوایی آنها به پزشک مراجعه نمایید:

• تلاشی برای ساخت کلمات نمیکنند.
  • به نظر نمیرسد که زبان (زبان مادری خود) را درک کنند.
  • بعد از پخش صداهای ناگهانی وحشت زده نمیشوند یا به صدایی که برایشان پخش میکنید و انتظار پاسخ دارید، بازخوردی نشان نمیدهند.
  • به صورت مکرر با عفونت گوش درگیر بوده اند یا مشکلات تعادلی دارند.

ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی چطور تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص سکته گوش، پزشک در ابتدا در مورد سابقه پزشکی و سلامتی شما سوالاتی را مطرح میکند. پس از ارزیابی آنها، از شما و شنوایی تان تست میگیرد. این مرحله بسیار حائز اهمیت است. از این رو، حتما تمام موارد را با دقت و به صورت کامل برای دکتر بازگو کنید. حتی داروهایی که بدون نسخه از داروخانه دریافت میکنید.

حین انجام تست، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا زمانی که تنها با یکی از گوش های خود به صداهای مختلف گوش میدهید، آن یکی گوش خود را بپوشانید تا چیزی نشنود. علاوه بر آن، احتمال دارد پزشک به واسطه دیاپازون (Tuning Fork) تست های دیگری را نیز از شما بگیرد. دیاپازون ابزاری است که میتواند لرزش هایی تولید کند و برای ارزیابی شنوایی بکار رود.

پزشک با استفاده از نتایج به دست آمده از تست ها، آسیب هایی که به گوش میانی، پرده گوش و دیگر نواحی مرتبط که شنوایی را فراهم می آورند را ارزیابی میکند.

روش بعدی که در تشخیص سکته گوش به کار میرود، تست شنوایی سنجی (تست ادیومتری) است. این روش شنوایی را به صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار میدهد. طی این آزمایش، متخصص شنوایی شناس با استفاده از گوشی های مخصوص توانایی شنوایی شما را مورد بررسی قرار میدهد. روند آن بدین شکل است که شنوایی شناس چندین صدا با ولوم های متفاوت را در هر گوشی پخش می نماید. این امر به متخصص کمک میکند تا تشخیص دهد در چه مرحله ای شنوایی فرد کمتر میشود.

البته ممکن است در برخی از موارد، دکتر به اسکن MRI نیاز داشته باشد. این اسکن به پزشک نشان میدهد آیا مورد غیرطبیعی در گوش بیمار مانند کیست یا تومور وجود دارد یا خیر. طی این تست، چندین عکس از مغز و گوش داخلی فرد گرفته میشود تا در تشخیص علت ایجاد این بیماری به پزشک کمک کند.

درمان سکته گوش به چه شکل است؟

درمان به موقع یا زودهنگام سکته گوش میتواند شانس بهبودی کامل را برای فرد بالا ببرد. با این حال، پیش از شروع روند درمان، پزشک باید علت ایجاد این بیماری را تعیین کند.

استروئیدها رایج ترین درمان در این پروسه هستند. این داروها میتوانند تورم و التهاب را کاهش دهند. این امر در افرادی که از بیماری های خود ایمنی مانند سندروم کوگان رنج میبرند بسیار مفید خواهد بود. اگر هم علت ایجاد ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی عفونت بود، آنتی بیوتیک های مخصوصی تجویز خواهد شد.

در برخی از شرایط نیز ممکن است در ص،رت عدم برگشت شنوایی پزشک، کاشت حلزون را صلاح بداند. کاشت حلزون گوش میتواند شنوایی از دست رفته را تا حد زیادی  برگرداند. همانطور که میدانید این کاشت شنوایی را به صورت کامل برای شخص فراهم نمی آورد، اما میتواند صداها را تا حد طبیعی تقویت نماید.

افزایش سن چه تاثیری در روند ایجاد این بیماری دارد؟

سکته گوش

همانطور که به کهنسالی بیشتر نزدیک میشوید، تغییرات بسیاری را در عملکرد بدن خود احتمال قریب به یقین شاهد خواهید بود. تضعیف یا از دست دادن شنوایی نیز یکی از آنها است. همچنین سکته گوش یکی از شرایط رایج در افراد سالخورده است. آمار نشان میدهد که از هر 2 بزرگسال، یکی از آنها تا حدودی ناشنوایی خود را از دست خواهد داد.

علل ایجاد ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی در سنین بالا عبارتند از:

• تغییرات ساختار گوش داخلی
  • تغییرات جریان خون در گوش
  • اختلال در اعصاب مربوط به حس شنوایی
  • تغییرات در روند پردازش گفتار و صداها توسط مغز
  • آسیب به موهای ریز داخل گوش که مسئول انتقال صدا به مغز هستند.

البته عوامل دیگری نیز میتواند در از دست دادن شنوایی موثر باشند. برای مثال:

• گردش خون ضعیف
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
  • استفاده از داروهای خاص
  • سابقه خانوادگی

آیا میتوان از بروز این بیماری در سنین بالاتر جلوگیری کرد؟

فرار از سکته گوش یا تضعیف شنوایی در کهنسالی تقریبا غیرممکن است. با این حال، با چند روش ساده میتوان از شدت آن کاست. این موارد عبارتند از:

• از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند به صورت مکرر جلوگیری کنید.
  • در مکان هایی که صدای بلند پخش میشود، از محافظ گوش (گوش گیرها) استفاده نمایید.
  • اگر به دیابت مبتلا هستید، همواره روی قند خون کنترل داشته باشید.

جلوگیری از سکته گوش در هر سن و با هر شرایطی

اگرچه احتمال بروز آن در هر سن و با هر شرایطی وجود دارد، اما تحقیقات نشان داده که چندین کار ساده اما موثر میتواند درصد ابتلا به آن را کاهش دهد. این روش ها عبارتند از:

• سبک زندگی سالم: احتمال بروز این بیماری در افرادی که بیماری های مزمن یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار بیشتر است. از این رو، سعی کنید عادات و تغذیه سالم و مغذی داشته باشید.
  • اجتناب از ابتلا به آنفولانزا: از آنجایی که برخی از بیماران به دلیل آنفولانزا به ناشنوایی ناگهانی حسی- عصبی مبتلا میشوند، بنابراین جلوگیری از ابتلا به آن میتواند از بروز این بیماری بکاهد.
  • پایداری احساسی: منظور از پایداری احساسی، توجه به سلامت روان و هیجانات است. عدم رعایت آن میتواند منجر به عدم تعادل گردش خون در گوش، بروز استرس و اضطراب شود. مواردی که احتمال ابتلا به هر بیماری را بالا خواهد برد.

اگر شما نیز به سکته گوش مبتلا شده اید، هر چه سریع تر برای درمان به دکتر کوهی، فوق تخصص گوش حلق و بینی در ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی مراجعه کرده تا موثرترین روند درمان برای بهبود شنوایی شما آغاز گردد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter