ساکشن گوش؛ علائم، روند انجام و مزایای آن

ساکشن گوش

چنانچه  با علائمی مانند خارش و وزوز گوش، کاهش شنوایی و …  به صورت مداوم درگیر هستید، به احتمال زیاد با تجمع جرم یا وکس گوش رو به رو شده اید و  این مواد زرد رنگ، نرم و چسبناک در میزان بسیار زیاد در گوش شما تجمع پیدا کرده اند. در گذشته شستشوی گوش به روش های سنتی توسط سرنگ های مخصوص انجام میشد که علاوه بر آلودگی، کارکرد سختی نیز برای بیمار و پزشک داشتند. ولی خوشبختانه امروزه ساکشن گوش جایگزین روش قبلی شده که یک پروسه بی دردسر، تمیز و سریع را فراهم آورده است.

برای خواندن مقاله «سکته گوش» کلیک کنید

چرا جرم گوش انباشته میشود؟

برخی از افراد در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض این حالت قرار میگیرند. لازم است بدانید ترشح واکس یا جرم گوش امری طبیعی است و به خودی خود منجر به انسداد نمیشود. ولی از جمله عواملی که ممکن است این امر را ایجاد کند، دستکاری کانال گوش و پاکسازی های خانگی است.

منظور از پاکسازی های خانگی استفاده از گوش پاک کن های پنبه ای، ورود سنجاق سر یا دیگر اشیاء خارجی به داخل گوش است. ورود این وسایل وکس گوش را به داخل فرو میبرد و شرایط را برای بروز انسداد مهیا مینماید.

البته استفاده مداوم از هندزفری ها نیز میتواند تجمع وکس را به همراه داشته باشد. به این دلیل که حضور آنها مانع خروج واکس از مجاری گوش شده که نتیجه آن تجمع این ترشحات گوش و انسداد در گوش است.

فرآیند ساکشن گوش به چه شکل است؟

ساکشن گوش

ساکشن گوش تکنیکی است که پزشکان و متخصصان برای تمیز کردن واکس داخل گوش به کار میبرند.

روند ساکشن گوش، بدین شکل است که در ابتدا  متخصص، گوش فرد را توسط میکروسکوپ معاینه میکند تا محل انسداد و تجمع جرم ها را تشخیص دهد. البته در برخی از مواقع نیز از دوربین های بسیار کوچکی به نام اندوسکوپ استفاده میکنند که به علت وجود یک نور در ابتدای آن، تشخیص را ساده تر و دقیق تر میسازد.

پس از آنکه نقاط مسدود گوش توسط وکس گوش، معین گردید، پزشک از دستگاه مکش بسیار کوچک استفاده میکند تا محل را پاکسازی و جرم ها را خارج نماید. این فرآیند ساکشن جرم گوش نامیده میشود.

آیا ساکشن گوش موثرترین روش است؟

ساکشن گوش

به دلیل مزایای بسیار این روش، اغلب ساکشن گوش به تکنیک های قدیمی و مرسوم ترجیح داده میشود اما با این حال، هیچ گونه مدرکی دال بر کارآمدتر بودن آن نسبت به روش های پیشین وجود ندارد. از این رو، انجام آن حتما باید مبنی بر تصمیم پزشک متخصص متناسب با شرایط و نیاز فعلی شما باشد.

مزایای انجام این کار نسبت به روش های قدیمی چیست؟

یک مطالعه در سال 2014 تاثیرگذاری 91 درصدی ساکشن را نشان داد. از آنجایی که انباشته شدن وکس گوش امری شایع در دنیای امروزی است، این میزان از کارآمدی قابل چشم پوشی نیست. از دیگر مزایای آن نسبت به روش های پیشین عبارتند از:

برای خواندن مقاله «جراحی اندوسکپیک گوش» کلیک کنید

● نتیجه سریع

ساکشن تنها چند دقیقه به طول می انجامد ولی بلافاصله پس از اتمام روند، متوجه تفاوت خواهید شد. به خصوص اگر اجتماع وکس گوش روی شنوایی شما تاثیر گذاشته باشد. به ندرت هم ممکن است بیمار نیاز به مراجعه دوباره به پزشک داشته باشد.

● به آمادگی قبلی نیازی نیست

همانطور که میدانید روش های مرسوم و قدیمی نیاز به انجام یک سری امور جهت آمادگی بیمار دارند. خوشبختانه ساکشن گوش جزو این دسته قرار نمیگیرد. قطره های گوش مخصوصی برای تسهیل روند پاکسازی به کار میروند که در این روش هم نیازی به آنها وجود ندارد.

● اگر با مشکلاتی در گوشتان مواجه هستید، این روش، مناسب برای شما است

اگر بر روی پرده گوش شما تیوب گرومت قرار دارد، اگر بدلیل جراحی قبلی حفره ماستوئید به کانال گوش مرتبط است، دچار شکاف کام یا عفونت های مرتبط با گوش هستید، این روش کاملا مناسب شما خواهد بود. با ساکشن در حضور این موارد نه تنها خطری شما را تهدید نمیکند، بلکه میزان اثرگذاری آن در شما نیز مانند دیگر افراد است.

● دقت بالا

از آنجایی که طی انجام ساکشن از ابزارهایی چون میکروسکوپ یا اندوسکوپ استفاده میشود، دقت عملیات بالا است و همین امر ایمنی عمل و تمرکز پزشک را به میزان زیادی افزایش میدهد.

● رطوبتی در گوش باقی نمیگذارد

در روش های مرسوم طی عملیات یا پس از آن رطوبت در گوش باقی خواهند ماند. رطوبت میتواند عامل ایجاد عفونت های قارچی باشد. امری که در ساکشن اتفاق نمی افتد.

نکته مهم دیگر این است که معمولا افراد نمی توانند به درستی موم ها را با گوش پاک کن از گوش پاک کنند و آنها را به نزدیکی پرده گوش سوق می دهند که این حالت باعث می شود کیفیت شنوایی کاهش پیدا کند. به علاوه افرادی که از گوش پاک کن مکررا استفاده می کنند با خطر جا ماندن مقداری از پنبه های سر گوش پاک کن در گوش و عفونت گوش مواجه هستند.

علائم تجمع جرم گوش چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشح وکس گوش امری طبیعی و البته الزامی است. حضور آنها به محافظت از گوش در برابر گرد و غبار، ذرات کوچک، باکتری ها و دیگر عوامل مشکل ساز کمک میکند. گوش به صورت خودکار مقدار وکس اضافی را تخلیه مینماید. در صورتی که این امر صورت نگیرد و جرم ها روی هم انباشته شوند، مشکل ایجاد میشود.

اگر علائمی چون کاهش شنوایی یا حتی از دست دادن آن، احساس کیپی یا پری، گوش درد و صدای وزوز داشتید، حتما به پزشک متخصص گوش  مراجعه نمایید. این علائم میتوانند نشانه های انسداد کانال گوش در نتیجه افزایش تجمع جرم گوش  باشند که با استفاده از ساکشن گوش برطرف خواهند شد.

هر چند وقت یکبار به این امر نیاز خواهیم داشت؟

عدم تخلیه مناسب جرم گوش و تجمع آن در هر فرد متفاوت از دیگری است. به طور معمول نیاز روتینی به این کار نیست. اما بعضی افراد دچار تولید بیش از حد جرم گوش هستند و ممکن است حتی چند ماه یکبار نیاز به اینکار داشته باشند. به همین دلیل زمان خاصی برای ساکشن پیشنهاد نمیشود. با این حال، در صورتی که علائم عنوان شده در قسمت بالا را داشتید، حتما توسط متخصص ویزیت شوید.

آیا ساکشن گوش عوارضی نیز دارد؟

ساکشن گوش

چندین تحقیق در این باره در حال انجام است؛ اما جدیدترین آنها که در سال 2010 منتشر شد مشخص کرد که 55% از افرادی که یک بار ساکشن را تجربه کرده اند، پس از انجام آن دچار عوارض به خصوصی شده اند. عارضه هایی که اغلب موقت و خفیف اند. این عوارض ساکشن گوش عبارتند از:

• ابراز ناراحتی به علت بلندی صدا طی انجام فرآیند
  • کاهش شنوایی

در موارد نادر نیز ممکن است عارضه های زیر برای بیمار پیش آید:

• ناشنوایی موقتی یا دائمی
  • آسیب به پرده گوش
  • بیشتر شدن وزوز گوش
برای خواندن مقاله «کاشت حلزون» کلیک کنید

آیا روند ساکشن گوش دردناک است؟

در صورتی که فرآیند توسط پزشک مجرب و به نحو درست صورت پذیرد، روند بدون درد خواهد بود و پس از چند دقیقه نیز به اتمام خواهد رسید. با این حال گزارشات نشان میدهد که برخی از بیماران طی عمل احساس ناراحتی داشته اند.

درصورتی که ساکشن جرم و ترشحات زرد رنگ گوش را  پیش رو دارید، به خاطر داشته باشید که پزشک معالج خود را از تمام حالت های خود خبردار سازید. اگر درد یا ناراحتی احساس کردید، حتما اعلام کنید.

اگر علائم عنوان شده را در خود میابید و در مورد پاکسازی جرم گوش به روش سنتی و یا ساکشن گوش تردید دارید به شما پیشنهاد می شود، با دکتر علی  کوهی فوق تخصص جراحی  گوش و قاعده جمجمه مشورت کنید. آدرس مطب : ونک، توانیر، خ ولیعصر، ساختمان پزشکان دی

2 دیدگاه دربارهٔ «ساکشن گوش؛ علائم، روند انجام و مزایای آن»