کیست برانکیال چیست؟

کیست برانکیال

کیست برانکیال نوعی اختلال مادرزادی است که طی آن توده ای در یک یا دو طرف گردن کودک ایجاد میشود. این اختلال به هنگام جنینی کودک رخ میدهد. زمانی که بافت های گردن به طور طبیعی رشد نکنند، در یک سمت یا هر دو سمت رشد غیرطبیعی خود را ادامه  و شکافی در ساختار نرمال خود ایجاد می نمایند. مایعاتی که از سلولهای پوشاننده این مجاری ترشح میشوند تشکیل کیست میدهند. البته این مایعات نیز میتوانند با رشد میکروبها عفونی شوند یا با شکافی در پوست کودک، از آن محل خارج گردند.

برای خواندن مقاله «علائم عفونت گوش» کلیک کنید

چه عاملی باعث ایجاد این کیست میشود؟

کیست برانکیال

بیشتر ساختار گردن در هفته پنجم از رشد جنین شکل میگیرد. در این زمان پنج بافت نوار شکل به نام قوس حلقی ایجاد میشوند. این ساختارهای مهم متشکل از بافت هایی اند که در طول زمان  تبدیل به غضروف، استخوان، رگ های خونی و عضلات میگردند. حال اگر این قوس ها رشد مناسبی نداشته باشند، این اختلال میتواند در جنین ایجاد شود.

در کیست برانکیال، بافتی که گلو و گردن را تشکیل میدهد، به درستی رشد نمیکند. همین امر باعث ایجاد فضاهایی خالی در یک یا دو طرف گردن کودک میگردد. این فضا یا شکاف با مایعات به خصوصی در بدن پر میشود که تشکیل کیست خواهد داد.

عموما این وضعیت تنها در یک سمت از گردن کودک رخ میدهد. ولی اگر در هر دو سمت باشد، احتمال بروز اختلالات مادرزادی دیگری نیز در کودک وجود خواهد داشت.

نشانه های این اختلال چیست؟

در بعضی از مواقع این کیست تشخیص داده نمیشود تا اینکه کودک بدنبال عفونت تنفسی دچار تورم در این کیست یا خروج‌ترشحات چرکی از دهانه فیستول شود؛ زیرا معمولا تا زمانی که آلوده و عفونی نباشد، دردناک نیز نخواهد بود.

با این حال علائم مرسوم عبارتند از:

• برآمدگی یا سوراخ روی پوست گردن، ترقوه یا بالای شانه
  • برجستگی هایی که به مرور زمان بزرگتر میشوند.
  • تورم یا حساسیت روی گردن؛ گاها در زمان بروز عفونت در دستگاه تنفسی یا پس از آن اتفاق می افتد.
  • خروج مایعات از یک چال کوچک یا از باز شدگی پوست روی گردن

در صورتی که کیست برانکیال عفونی باشد، علائم متفاوتی دارد که عبارتند از:

• برجستگی دردناک در گردن
  • بلع سخت
  • خارش یا تحریک شدن پوست

اگر فرزندتان علائم بالا را داشت، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

انواع کیست برانکیال کدامند؟​

●کیست برانکیال نوع اول

این نوع کیست در جلو یا پشت گوش در حدود زاویه فک ایجاد میشود. نوع اول کیست با توجه به محل پیدایش و اناتومی کیست، خود میتواند به دو نوع دیگر تقسیم شود: درصورتی که باعث دوتایی شدن کانال گوش شود، نوع اول نامیده میشود و اگر کیستی در غده بزاقی پاروتید تشکیل دهد، نوع دوم لقب خواهد گرفت.

توجه داشته باشید شکاف داخلی در این نوع، اغلب در مجرای گوش واقع شده است.

● کیست برانکیال نوع دوم

این نوع کیست در قسمت فوقانی گردن رخ میدهد و شکاف خارجی آن میان غضروف های هیوئید و غده تیروئید قرار گرفته است. در جلوی عضله‌ای که به آن ماهیچه جناغی پستانکی (استرنوکلیدوماستوئید) گفته میشود. شکاف داخلی نیز در پشت گلو، در ناحیه لوزه واقع خواهد شد. این نوع، رایج ترین نوع کیست میان بیماران است.

● کیست برانکیال نوع سوم و چهارم

کیست برانکیال نوع سوم و چهارم در بخش زیرین گردن رشد خواهد کرد. شکاف خارجی نیز در همین بخش، پایین غضروف های تیروئید و انگشتری (کریکوئید) ایجاد میشود. درست در همان ماهیچه جناغی پستانکی. در صورت بروز شکاف داخلی نیز، محل آن داخل گلو، در قسمتی به نام سینوس پریفورم خواهد بود.

در برخی از موارد برای اختلال نوع سوم و چهارم شکاف خارجی وجود نخواهد داشت و تنها شکاف داخلی بیمار را به خود درگیر میکند. بیمارانی که در این شرایط قرار دارند عموما از عفونت های مکرر گردن در ناحیه غده تیروئید رنج میبرند.

برای خواندن مقاله «فنوفوبیا» کلیک کنید

آیا امکان بروز کیست برانکیال در بزرگسالی نیز وجود دارد؟

این اختلال در دوران جنینی فرد شکل خواهد گرفت و احتمال بروز آن در دوران بزرگسالی بسیار پایین است. با این حال، افرادی وجود داشتند که این کیست پس از 30 سالگی علامت دار شده‌اند.

نکته حائز اهمیت در این بخش، خطرناک بودن این کیست در بزرگسالی است و احتمال ایجاد ضایعات بدخیم در کیست است. در صورتی که رشد و پیدایش آن پس از 30 سالگی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه و برای بهبود آن هر چه سریعتر اقدام کرد.

درمان کیست برانکیال به چه شکل است؟

کیست برانکیال

با دانش امروز، متاسفانه هیچ دارویی برای درمان اختلال کیست برانکیال وجود ندارد. ولی در صورتی که کیست عفونی باشد، حتما آنتی بیوتیک هایی برای رفع عفونت تجویز خواهند شد.

جراحی رایج ترین روش بهبود برای درمان قطعی آن است. در واقع، جراح طی برشی که روی گردن بیمار انجام میدهد، کیست را برمیدارد. البته از آنجایی که احتمال رشد طولی این کیست روی گردن وجود دارد، ممکن است جراح به جای یک برش بلند، سعی در برداشتن کیست در دو برش کوچک نماید.

همچون اغلب جراحیهای گردن، طی جراحی این کیست لوله های کوچکی به نام درن را برای تخلیه مایع جمع شده در شکاف به کار میبرند. از طرف دیگر در انتهای جراحی از بخیه های جذبی استفاده میکنند تا بیمار مجبور به مراجعه به بیمارستان یا کلینیک برای کشیدن بخیه ها نباشد.

در بیشتر مواقع بیمار پس از اتمام جراحی در همان روز از مرکز درمانی مرخص خواهد شد. با این حال، در صورتی که این عمل تنفس وی را تحت تاثیر قرار داده باشد، احتمال بستری شدن بیمار نیز وجود خواهد داشت.

اگر کودک شما نیز از کیست برانکیال رنج میبرد، میتوانید با دکتر کوهی، فوق تخصص گوش حلق و بینی در ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی تماس حاصل فرمایید.