علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما چیست؟

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

آکوستیک نورینوما (که نوروم اکوستیک، نورومای آکوستیک، شوانوم وستیبولار و تومور عصب شنوایی هم نامیده می شود) نوعی تومور غیر سرطانی نادر است. این تومور به آرامی رشد می‌کند و به اعصاب تعادل و شنوایی گوش داخلی فشار می‌آورد. در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما جمع آوری شده است. اگر مبتلا به این بیماری هستید و در مورد علائم آن سوال دارید و یا علائمی دارید که باعث شده فکر کنید به شوانوم وستیبولار مبتلا هستید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

رایج ترین علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

معمولا نوروم های کوچک آکوستیک هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند؛ علائم این بیماری زمانی ظاهر می‌شوند که تومور رشد کرده باشد، چنین اتفاقی به تدریج رخ می دهد.

شایع‌ ترین علائم نورومای آکوستیک عبارتند از:

• از دست دادن شنوایی که معمولا بصورت ناگهانی رخ می‌دهد و فقط یک گوش را درگیر می‌کند یا در یک گوش محسوس‌تر است
  • احساس پُر بودن گوش
  • شنیدن صدای زنگ در گوش درگیر (وز وز گوش یا تینیتوس)
  • مشکلات تعادل یا عدم ثبات
  • بی‌حسی و مور مور شدن صورت
  • سردرد، راه رفتن کلامزی (دست و پا چلفتی) و سردرگمی ذهنی

لازم به ذکر است از آنجائیکه آکوستیک نورینوما یک بیماری نادر است، حتی در صورت بروز علائم هم مراجعه به پزشک جهت تشخیص قطعی ضروری است و باید علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما جدی گرفته شود.

آکوستیک نورینوما و از دست دادن شنوایی

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

بیشتر افراد مبتلا به تومور عصب شنوایی، دچار نوعی ناشنوایی می‌شوند. معمولا این نوع ناشنوایی تدریجی است و فقط یک گوش را درگیر می‌کند. به نوع ناشنوایی ایجاد شده در اثر شوانوم وستیبولار، ناشنوایی حسی-عصبی گفته می‌شود. این نوع ناشنوایی در اثر آسیب دیدگی عصب شنوایی (عصب اکوستیک) ایجاد می‌ شود.

در بیش از 90 درصد مبتلایان، اولین علامت ابتلا به آکوستیک نورینوما، کاهش شنوایی یک گوش به علت درگیری عصب هشتم است. کم شنوایی یک طرفه، اصلی ترین علامتی است که در زمان تشخیص بیماری وجود دارد.

در علم پزشکی، هر نوع ناشنوایی یک طرفه‌ی حسی عصبی، اکوستیک نوروما در نظر گرفته می شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. کاهش شنوایی ناشی از اکوستیک نورینوما در 5 تا 15 درصد بیماران بطور ناگهانی ایجاد می شود. چنین ناشنوایی معمولا خود به خود یا با مصرف استروئید بهبود می یابد. با اینحال این علامت نشانه ای نیست که نادیده گرفته شود و مراجعه به پزشک برای جلوگیری از پیشروی آن ضروری است.

آکوستیک نورینوما و تینیتوس (وز وز گوش)

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

یک مطالعه روی 100 بیمار مبتلا به شوانوم وستیبولار نشان داد، وز وز گوش، رایج ترین علامتی است که در کنار ناشنوایی یک طرفه رخ می دهد. بطوریکه از هر 10 بیمار مبتلا به اکوستیک نورینوما، 7 نفر آنها دچار وز وز یک طرفه‌ی گوش می‌شوند. صداهایی که شنیده می‌شوند، متفاوت هستند؛ در حقیقت به هر صدایی که بدون منبع خارجی داخل گوش شنیده شود، تینیتوس (وز وز داخل گوش) می‌گویند، بدین ترتیب لازم نیست این صدا حتما شبیه به زنگ باشد.

لازم به ذکر است تینیتوس یک علامت است و به خودی خود بیماری محسوب نمی شود. سایر علل وز وز گوش عبارتند از:

• انباشته شدن جرم در داخل گوش
  • عفونت گوش
  • افزایش سن
  • ناشنوایی ناشی از سر و صدا

آکوستیک نورینوما و سرگیجه (ورتیگو)

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

منظور از ورتیگو، احساس چرخش یا عدم اطلاع از موقعیت بدن در فضا است که اغلب افراد آن را به عنوان سرگیجه توصیف می کنند. بعضی افراد فکر می کنند این اتفاق به علت ترس از ارتفاع رخ می دهد، اما چنین تصوری اشتباه است. چراکه احساس چرخش اتاق، حتی وقتی فرد ثابت ایستاده است هم وجود دارد.

ممکن است ورتیگو ناشی از اختلالات دیگری باشد که گوش داخلی را درگیر کرده اند. به همین خاطر با وجود اینکه بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به آکوستیک نورینوما، در صورت بررسی دقیق درجاتی از این علایم را دارند، بازهم به عنوان علائم اولیه ی بیماری مطرح نمی شود.

سرگیجه ی چرخشی، یکی از علائم غیر رایج شوانوم وستیبولار محسوب می شود و گاهی اوقات در بیمارانی که تومورهای کوچک دارند هم دیده می شود. بیمارانی که تومورهای بزرگ تر دارند ممکن است بدلیل فشار بر مخچه دچار عدم تعادل شوند.

آکوستیک نورینوما و بی حسی، گز گز یا درد صورت

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

از دیگر علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما گزگز یا درد صورت است. فشار ناشی از آکوستیک نورینوما روی اعصاب، باعث علائمی مثل بی حسی، گز گز یا درد صورت می شود. در چنین مواقعی، عصب سه قلو که وظیفه ی کنترل حرکات چهره را بر عهده دارد، تحت فشار قرار می گیرد.

از هر 4 بیمار مبتلا به تومور عصب شنوایی، 1 نفر از آنها دچار بی حسی صورت می شود – این علامت نسبت به فلج عضلات صورت شایع تر است، با اینحال علامتی نیست که مورد توجه قرار بگیرد. چراکه بیماری های دیگر هم می توانند چنین علامتی را ایجاد کنند.

آکوستیک نورینوما و سردرد

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

50 تا 60 درصد بیماران مبتلا به شوانوم وستیبولار، سردرد را به عنوان یکی از علائم بیماری خود عنوان کرده اند، با اینحال این علامت در کمتر از 10 درصد بیماران به عنوان علامت اولیه می شود.

در حقیقت، سردرد یکی از علائم نسبتا نادر تومور عصب شنوایی محسوب می شود و اگر تومور خیلی بزرگ باشد و منجر به مسدود شدن جریان مایع مغزی نخاعی شود، ظاهر می شود.

مایع مغزی نخاعی، مایع مغذی و شفافی است که در اطراف مغز و نخاع جریان دارد و از ساختار های ظریف در برابر صدمات فیزیکی و شیمیایی محافظت می کند. انسداد جریان و تخلیه ی مایع مغزی نخاعی منجر به ایجاد مشکلی به نام هیدروسفالی مغز می شود. نتیجه ی این اتفاق افزایش فشار و التهاب مغز و در نهایت له شدن مغز توسط جمجمه است. چنین اتفاقی باعث سردرد می شود و اگر درمان نشود منجر به آسیب های مغزی خواهد  شد.

آکوستیک نورینوما و گوش درد

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

گوش درد یکی دیگر از علائم آکوستیک نوروما محسوب می شود. با اینحال از آنجائیکه گوش درد علل مختلفی دارد، به تنهایی به عنوان یک علامت در نظر گرفته نمی شود.

آکوستیک نورینوما و مشکلات بینایی

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

مشکلات بینایی هم از علائم نادر اکوستیک نورینوما محسوب می شوند و اگر رخ بدهند عامل ایجاد آنها هیدروسفالی مغز است.

آکوستیک نورینوما و خستگی و کمبود انرژی

علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

خستگی و کمبود انرژی از دیگر علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما البته از علائم غیر اختصاصی آن محسوب می شوند. تومورهای مغزی خوش خیم (غیر سرطانی) دیگر هم می توانند منجر به بروز این اتفاق شوند.