تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما چگونه انجام می شود؟

تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

آکوستیک نورینوما که به آن شوانوم وستیبولار (تعادلی)  نیز گفته می شود، یک تومور غیرسرطانی نادر است و معمولاً رشد کندی دارد. این تومور معمولاً بر روی عصب شنوایی ایجاد می شود که از گوش داخلی به مغز شما پیام شنوایی را منتقل می‌کند. شاخه های این عصب مستقیماً بر تعادل و شنوایی شما تأثیر می گذارد و فشار ناشی از نوروم می تواند باعث کاهش شنوایی، وزوزگوش و عدم ثبات شود. اگر به دنبال این هستید که بدانید تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما چگونه است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آکوستیک نورینوما معمولاً از سلول های شوان (پوشاننده عصب) بوجود می آید و به آرامی رشد می کند یا اصلاً رشدی ندارد. به ندرت، ممکن است رشد کند و به اندازه‌ای بزرگ شود که مغز را تحت فشار قرار دهد و عملکرد های حیاتی را مختل کند.

بیماری آکوستیک نورینوما چند نوع دارد؟

آکوستیک یک طرفه: این نوع بیماری فقط روی یک گوش تأثیر می گذارد و شایع ترین نوع آکوستیک نورینوما است. این تومور ممکن است در هر سنی ایجاد شود. آکوستیک نورینوما ممکن است نتیجه آسیب عصبی ناشی از عوامل محیطی باشد.

آکوستیک دو طرفه: در این بیماری هر دو گوش تحت تأثیر قرار می گیرند و ارثی است. علت آن یک بیماری ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز تیپ ۲ (NF2) است.

چه عواملی باعث بیماری آکوستیک نورینوما می شود؟

علت ایجاد تومور آکوستیک نورینوما شناخته شده نیست هرچند عللی مثل در معرض اشعه قرار گرفتن مطرح شده است. البته افرادی که بیماری به نام نوروفیبروماتوز نوع 2 (NF2) دارند در معرض ایجاد تومور دوطرفه هستند. NF2 می تواند در خانواده ها ارثی باشد.

علائم و نشانه های بیماری آکوستیک نورینوما

تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

علائم و نشانه های بیماری آکوستیک نورینوما اغلب خفیف هستند و ممکن است سال ها طول بکشد تا ایجاد شوند. این علائم معمولاً از اثرات تومور بر روی عصب شنوایی و تعادل ایجاد می شوند. فشار ناشی از تومور بر روی عصب کنترل کننده حرکت عضلات صورت (عصب فاسیال) و عروق خونی نزدیک یا ساختارهای مغزی نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. با رشد تومور، ممکن است علائم و نشانه های قابل توجه یا شدیدتری ایجاد شود.

علائم رایج تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما عبارتند از:

• کاهش شنوایی، معمولاً به تدریج یا در بعضی موارد ناگهانی و فقط در یک گوش یا هر دو گوش رخ می دهد.
  • صدای زنگ (وزوز گوش) در گوش آسیب دیده
  • عدم ثبات، از دست دادن تعادل
  • بی حسی صورت ، ضعف یا از دست دادن حرکت عضلات صورت
  • در بعضی موارد نادر ممکن است تومور به اندازه کافی بزرگ شود تا ساقه مغز را فشرده کرده و زندگی فرد را تهدید کند.

راه های تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

این بیماری مانند سایر مشکلات گوش میانی و داخلی به نظر می رسد و تشخیص آن ممکن است سخت باشد. ابتدا معاینه گوش و آزمایش شنوایی انجام می شود. MRI می تواند به یافتن و بررسی خصوصیات تومور کمک کند.

شنوایی سنجی

در این نوع تست بیمار صداهایی را که به تک تک گوشها فرستاده می شود می شنود. اودیولوژیست صداهای متنوعی را ایجاد می کند و از بیمار می خواهد تا شنیدن صداها را به آنها گزارش دهند. هر صدایی با شدتهای متفاوت از ضعیف تا قوی ایجاد می کند تا بتواند آستانه شنوایی و اشکالات شنیداری فرد را مشخص کند. همچنین علاوه بر صدا از کلمات نیز برای تعیین شنیداری بیمار کمک می گیرد.

تصویربرداری

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم از روش هایی مانند MRI برای شناسایی و اندازه گیری تومور آکوستیک نورینوما استفاده می کنند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده کاهش شنوایی در یک گوش، وزوز گوش یا اختلال در تعادل به پزشک مراجعه کنید. تشخیص به موقع بیماری آکوستیک نورینوما ممکن است باعث شود تومور به اندازه کافی بزرگ نشود و عواقب جدی مانند کاهش شنوایی کامل یا تجمع مایع در داخل جمجمه شما را تهدید نکند.

سلامتی یکی از بزرگ ترین نعمت هایی است که خدا به انسان عطا کرده است پس باید همواره در جهت سلامت نگه داشتن بدن خود کوشا باشیم. خیلی از ما این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده ایم، پس بهتر است اگر اندکی از علائم این بیماری را در خود احساس کردید جهت تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره از دکتر علی کوهی فوق تخصص جراحی گوش و قاعده جمجمه در تهران از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید.