روش‌های نوین درمان بازسازی پرده گوش

درمان‌های بازسازی پرده گوش تاکنون مشکلات بیماران بسیاری را حل کرده است. بیماری‌های عفونی و التهابی گوش میانی و پارگی پرده گوش جزو شایع‌ترین مشکلاتی هستند که برای گوش ایجاد می‌شوند. بیمارانی که دچار این عوارض می‌شوند هم باید هزینه زیادی برای درمان بپردازند و هم اینکه با اثرات منفی این بیماری روی زندگی اجتماعی‌شان مواجه شوند. مشکلاتی چون تروما، جراحی‌های غیر اصولی، ضربه به گوش یا سر می‌تواند باعث پارگی پرده گوش(tympanic membrane perforation)شود. البته برخی از افراد نیز مستعد این مشکل هستند و در گوش آن‌ها زمینه پارگی پرده وجود دارد.

برای خواندن مقاله «اکوستیک نورینوما» کلیک کنید
درمان نوین بازسازی پرده گوش

منظور از درمان و بازسازی پرده گوش چیست؟

جراحی ترمیم پرده گوش از دهه  ۵۰  و ۶۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این جراحی‌ها توانست تغییرات چشمگیری در زندگی بیماران ایجاد کند. چرا که این افراد تا قبل از جراحی هم با پارگی پرده گوش و کاهش شنوایی مواجه بودند و هم دچار عفونت‌های مکرر گوش میانی(middle ear infection)می‌شدند. این عفونت‌ها در بسیاری از موارد به سایر نقاط بدن نیز انتقال پیدا می‌کرد و منجر به عفونت‌های ثانویه‌ای مانند عفونت در مغز یا فلج اعصاب صورت می‌شد.

درمان‌های نوین بازسازی پرده گوش شامل درمان‌های دارویی است. این متدهای ترمیم پرده گوش به بیهوشی نیازی ندارد. بنابراین ریسک و عوارض احتمالی ناشی از بیهوشی را ندارد.

داروهای نوین برای بازسازی پرده گوش

استفاده از داروها و عوامل رشد جزو روش‌های درمانی نوین بازسازی پرده گوش به شمار می‌روند. این داروها می‌توانند با تحریک پرده گوش باعث بازسازی آن شوند. برای ترمیم پرده گوش با دارو، گزینه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از این داروها نتایج مطلوبی را نشان داده‌اند. اما برخی دیگر در پروژه تحریک و ترمیم پرده گوش شکست خورده‌اند.

مطالعات و آزمایشات نتایج امیدوارکننده‌ای ارائه می‌دهد. درمان نوین بازسازی پرده گوش با دارو امکانپذیر است. در این آزمایشات چند دارو نتایج موفقیت آمیزی داشته‌اند. این داروها همچنین کم‌ترین میزان عوارض جانبی را در نمونه‌های آزمایشی ایجاد کرده‌اند.

استفاده موضعی از داروها ساده‌ترین راهکاری است که برای ترمیم پرده گوش وجود دارد. آن‌ها پرده گوش را تحریک می‌کنند و این عضو خود را ترمیم خواهد کرد.

داروهای نوین بازسای پرده گوش

مزیت‌های استفاده از دارو برای ترمیم پرده گوش چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید که این مورد هم از روش‌های درمانی نوین بازسازی پرده گوش هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. یعنی داروهای مناسب برای این کار هنوز وارد بازار نشده‌اند و در دسترس عموم قرار ندارند. بسیاری از مزیت‌های این متد، بعد از استفاده گسترده مشخص می‌شود. اما در ادامه به مزیت‌هایی که تاکنون برای این روش شناخته شده است، اشاره می‌کنیم.

• در حال حاضر ترمیم پرده گوش حداقل به یکبار جراحی نیاز دارد. اما با درمان نوین بازسازی پرده گوش، می‌توان بدون جراحی آن را ترمیم کرد.
    • استفاده از داروها بسیار ساده است.
    • هزینه استفاده از دارو نسبت به جراحی کم‌تر است.
    • پارگی پرده گوش به کمک این متد به راحتی درمان می‌شود. نتیجه این امر کاهش شیوع این بیماری و عوارض ناشی از آن است.
    • استفاده از دارو برای مردم همه کشورهای جهان ساده‌تر است. از آنجایی که عفونت و التهاب گوش میانی در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است، احتمال دارد بسیاری از بیماران به منابع کافی برای درمان و جراحی دسترسی نداشته باشند. اما دارو چیزی است که می‌تواند در اختیار تمام مردم قرار گیرد.

درمان نوین بازسازی پرده گوش چه زمانی در اختیار عوام قرار می‌گیرد؟

این موضوع تا حد زیادی به نتایج تحقیقات و آزمایشات و میزان موفقیت آن‌ها بستگی دارد. گزینه‌های مختلفی برای ترمیم پرده گوش به کمک دارو بررسی ‌شده‌اند. هر کدام از این داروها در بخشی از روند آزمایش قرار دارند. اما خوشبختانه تعدادی از آن‌ها به فاز سوم آزمایش‌های بالینی رسیده‌اند. این یعنی اگر این فاز نیز نتایج موفقیت آمیز داشته باشد، دارو می‌تواند به مرحله تولید انبوه برسد. زمان تولید انبوه این داروها با اینکه قابل پیش بینی نیست ولی حتی ممکن است بزودی سه تا چهار سال آینده باشد. دسترسی عوام به این دارو می‌تواند انقلابی در درمان بیماری‌های التهابی و عفونی گوش میانی ایجاد کند.

درمان نوین پرده گوش

جمع بندی

پزشکان همیشه سعی می‌کنند در ابتدا با دارو و درمان‌های غیرتهاجمی یک مشکل را حل کنند. در واقع جراحی‌ آخرین گزینه یک پزشک برای درمان است. درمان های نوین بازسازی پرده گوش، به متخصصین گوش، حلق و بینی کمک می‌کند که میزان انجام جراحی‌های گوش را کاهش دهند.

دارو همچنین باعث می‌شود که تعداد بیشتری از بیماران درمان شوند. چرا که جراحی به تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد که در همه نقاط قابل دسترس نیستند. بنابراین برخی از افراد عملا از این گزینه درمانی محرومند. همچنین برخی دیگر نمی‌توانند هزینه جراحی را بپردازند و ناچار با عفونت‌های گوش و عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. درمان نوین بازسازی پرده گوش می‌تواند تمام این مشکلات را حل کند.

دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش و درمان بیماران مبتلا به عفونت گوش میانی و پارگی پرده گوش در کلینیک خود واقع در تهران هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت تماس بگیرید.

4 دیدگاه دربارهٔ «روش‌های نوین درمان بازسازی پرده گوش»

1. سلام آقای دکتر من دچار معلولیت شنوایی گفتاری هستم مایلم بدانم کم شنوایی 70 -80 درصد چگونه درمان می شود بازسازی اندام گوش میانی یا استفاده کاشت پروتز شنوایی،بیمارستان چشم گوش ماساچوست ذهن منو درگیر کرده می خواستم از جراحان این مرکز،پیشرفت موفقیت این بیمارستان برای من توضیح دهید

1. سلام بستگی به نوع کاهش شنواییتون داره. ممکنه با کاشت حلزون یا سمعک بشه کمکتون کرد. این مرکز هاروارد که اشاره فرمودید از مراکز پیشرو در این رشته هست و تحقیقات فراوانی در زمبنه بازتوانی در این مرکز در حال اجراست که انشالله کمک بزرگی به بیماران خواهد بود.

1. الیزه مرادی

سلام وقت بخیر من نوار گوش گرفتم گوش چپم پرده ش پاره شده دکتر گفته نیاز ب عمل دارم منم میخوام با دارو درمان بشه کجا میتونم عکس نوهرو براتون بفرستم ببینین ممنون