خطرات کاشت حلزون چیست؟

کاشت حلزون گوش(vcochlear implant)، قراردادن یک وسیله الکترونیکی کوچک در گوش(Ear) است که تا حدی شنوایی را بازیابی می‌کند. این دستگاه می‌تواند برای افرادی که دچار کاهش شنوایی(Hearing loss) شدید شده اند و سمعک(hearing aids) دیگر برای آن‌ها کارایی ندارد گزینه مناسبی باشد. جراحی کاشت حلزون گوش، به طور کلی بی خطر است؛ اما بهتر است قبل از این که این روش را برای درمان انتخاب کنید با خطرات کاشت حلزون گوش آشنا باشید.

برای خواندن مقاله «مزایای کاشت حلزون» کلیک کنید

خطرات ناشی از جراحی کاشت حلزون گوش

آسیب به عصب صورت

عصب صورت از گوش میانی و استخوان ماستویید عبور می‌کند تا به ماهیچه‌های صورت حرکت دهد. این محل در نزدیکی کوریدوری است که جراح باید ایمپلنت را از طریق آن در حلزون قرار دهد و بنابراین ممکن است در حین جراحی آسیب ببیند. آسیب می‌تواند باعث ضعف موقت، دائمی یا فلج کامل در همان طرف صورت که کاشت انجام شده است شود.

مننژیت

مننژیت(Meningitis) یکی از خطرات کاشت حلزون است. در واقع به عفونت و التهاب پرده مغز یا پوشش نخاع، مننژیت گفته می‌شود. معمولا افرادی که ساختارهای گوش داخلی غیرطبیعی دارند، بیشتر در معرض خطر این عارضه نادر اما جدی قرار دارند.

نشت مایع مغزی نخاعی

مغز توسط مایعی احاطه شده است که این مایع ممکن است از سوراخ ایجاد شده در گوش داخلی نشت کند.

نشت مایع پری لنف (Perilymph)

از دیگر خطرات کاشت حلزون این است که؛ گوش داخلی یا حلزون گوش حاوی مایعات است. این مایع می‌تواند از طریق سوراخ ایجاد شده برای قرار دادن ایمپلنت نشت کند.

اختلالات چشایی

یکی دیگر از خطرات کاشت حلزون گوش اختلالات چشایی است. یکی از اعصابی که به زبان احساس چشایی می‌دهد از گوش میانی نیز عبور می‌کند و ممکن است در حین جراحی آسیب ببیند.

گرانولومای ترمیمی

گرانولوم(granuloma) نتیجه التهاب موضعی است و در صورتی رخ می‌دهد که بدن ایمپلنت را رد کند. عفونت زخم پوست، جمع شدن خون یا مایعات در محل جراحی، وزوز گوش (tinnitus)، بی حسی در اطراف گوش نیز ازجمله خطرات ناشی از روش جراحی کاشت حلزون است.

سایر خطرات مرتبط با استفاده از کاشت حلزون گوش

مصنوعی شنیدن صداها

ممکن است فرد ناشنوا صداها را طور دیگری بشنود. به گفته افرادی که قبل از ناشنوا شدن، توانایی شنیدن داشتند، برداشت‌های صوتی از کاشت حلزون با توجه به شنوایی طبیعی متفاوت است. در ابتدا، کاربران صدا را مکانیکی، الکتریکی یا مصنوعی توصیف می‌کنند. این درک با گذشت زمان تغییر می‌کند و بیشتر کاربران پس از چند هفته استفاده از کاشت حلزون متوجه این کیفیت صدای مصنوعی نمی‌شوند.

از بین رفتن باقیمانده شنوایی

از بین رفتن باقی مانده شنوایی نیز یکی دیگر از خطرات کاشت حلزون است. کاشت حلزون ممکن است در برخی مواقع به باقیمانده شنوایی در همان گوش آسیب بزند.

اثرات ناشناخته و نامطمئن

کاشت حلزون مستقیما اعصاب را با جریان الکتریکی تحریک می‌کند. اگرچه به نظر می‌رسد این تحریک ایمن باشد، اما تأثیر طولانی مدت این جریان‌های الکتریکی بر روی اعصاب ناشناخته است.

درست نشنیدن صداها

ممکن است فرد به خوبی دیگران که کاشت موفقی داشته‌اند نشنود. ممکن است قادر به درک خوب زبان نباشد. هیچ آزمایشی وجود ندارد که فرد بتواند قبل از جراحی با انجام آن پیش‌بینی کند که بعد از جراحی چگونه زبان را درک خواهد کرد.

برای خواندن مقاله «علائم عفونت گوش» کلیک کنید

حذف دستگاه کاشت حلزون

اگر بعد از کاشت حلزون عفونت ایجاد شود، ممکن است بیمار مجبور شود دستگاه را به طور موقت یا دائمی بردارد. با این حال، این یک عارضه نادر است.

معیوب بودن دستگاه

اگر ایمپلنت آسیب ببیند، فردی که جراحی  ایمپلنت گوش  می‌کند برای رفع این مشکل نیاز به جراحی اضافی دارد و دوباره در معرض خطرات جراحی قرار می‌گیرد.

محدودیت در برخی معاینات و معالجات پزشکی

از دیگر خطرات کاشت حلزون این است که؛ ممکن است فرد نتواند برخی از معاینات و معالجات پزشکی را انجام دهد. یکی از این روش‌های درمانی MRI می‌باشد.

MRI در حال تبدیل شدن به یک روش معمول برای تشخیص زود هنگام مشکلات پزشکی است. حتی نزدیک بودن به واحد تصویربرداری MRI نیز خطرناک خواهد بود زیرا ممکن است آهنربا داخلی دستگاه کاشت حلزون را از بین ببرد.

البته دستگاه‌های جدید کاشت حلزون قابلیت انجام MRI را دارند و این محدودیت کاهش یافته است.

آسیب دیدن کاشت در برخی حوادث

ممکن است حوادثی مانند حوادث اتومبیل، لغزش و زمین خوردن یا سایر ضربات نزدیک گوش به کاشت حلزون آسیب برساند. در چنین شرایطی ممکن است فرد به کاشت پروتز حلزون جدید نیاز پیدا کند و مشخص نیست که آیا جراحی کاشت حلزون جدید مانند کاشت قدیمی، درست کار کند یا خیر.

جهت دریافت مشاوره در زمینه کاشت حلزون گوش و اگاهی بیشتر در مورد خطرات احتمالی کاشت، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت دکتر علی کوهی فوق تخصص جراحی گوش و قاعده جمجمه در تهران، با ایشان در ارتباط باشید.

منبع: