علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما چیست؟

آکوستیک نورینوما/acousticneurinoma (که نوروم اکوستیک، نورومای آکوستیک، شوانوم وستیبولار (vestibular schwannoma) و تومور عصب شنوایی هم نامیده می شود) نوعی تومور غیر سرطانی نادر است. این تومور به آرامی رشد می‌کند و به اعصاب تعادل و شنوایی گوش داخلی فشار می‌آورد. در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما جمع آوری شده است. اگر مبتلا به این بیماری هستید و در مورد علائم آن سوال دارید و یا علائمی دارید که باعث شده فکر کنید به شوانوم وستیبولار مبتلا هستید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

رایج ترین علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما

معمولا نوروم‌های کوچک آکوستیک هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند؛ علائم این بیماری زمانی ظاهر می‌شوند که تومور رشد کرده باشد، چنین اتفاقی به تدریج رخ می‌دهد.

شایع‌‎ترین علائم نورومای آکوستیک عبارتنداز:

• از دست دادن شنوایی که معمولا بصورت ناگهانی رخ می‌دهد و فقط یک گوش را درگیر می‌کند یا در یک گوش محسوس‌تر است
  • احساس پُر بودن گوش
  • شنیدن صدای زنگ در گوش درگیر (وزوز گوش یا تینیتوس)
  • مشکلات تعادل یا عدم ثبات
  • بی‌حسی و مور مور شدن صورت
  • سردرد، راه رفتن کلامزی (دست و پا چلفتی) و سردرگمی ذهنی

لازم به ذکر است از آنجائیکه آکوستیک نورینوما یک بیماری نادر است، حتی در صورت بروز علائم هم مراجعه به پزشک جهت تشخیص قطعی ضروری است و باید علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما جدی گرفته شود.

آکوستیک نورینوما و از دست دادن شنوایی

بیشتر افراد مبتلا به تومور عصب شنوایی، دچار نوعی ناشنوایی(Hearing loss)می‌شوند. معمولا این نوع ناشنوایی تدریجی است و فقط یک گوش را درگیر می‌کند. به نوع ناشنوایی ایجاد شده در اثر شوانوم وستیبولار، ناشنوایی حسی-عصبی(Nervous sensorineural deafness)گفته می‌شود. این نوع ناشنوایی در اثر آسیب دیدگی عصب شنوایی (عصب اکوستیک) ایجاد می‌ شود.

در بیش از 90 درصد مبتلایان، اولین علامت ابتلا به آکوستیک نورینوما، کاهش شنوایی یک گوش به علت درگیری عصب هشتم است. کم شنوایی یک طرفه(Unilateral hearing loss)، اصلی ترین علامتی است که در زمان تشخیص بیماری وجود دارد.

در علم پزشکی، هر نوع ناشنوایی یک طرفه‌ی حسی عصبی، اکوستیک نوروما در نظر گرفته می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. کاهش شنوایی ناشی از اکوستیک نورینوما در 5 تا 15 درصد بیماران بطور ناگهانی ایجاد می‌شود. چنین ناشنوایی معمولا خود به خود یا با مصرف استروئید بهبود می‌یابد. با اینحال این علامت نشانه‌ای نیست که نادیده گرفته شود و مراجعه به پزشک برای جلوگیری از پیشروی آن ضروری است.

آکوستیک نورینوما و تینیتوس (وزوز گوش)

آکوستیک نورینوما و تینیتوس

یک مطالعه روی 100 بیمار مبتلا به شوانوم وستیبولار نشان داد، وزوز گوش(tinnitus)، رایج‌ترین علامتی است که در کنار ناشنوایی یک طرفه رخ می‌دهد. بطوریکه از هر 10 بیمار مبتلا به اکوستیک نورینوما، 7 نفر آنها دچار وزوز یک طرفه‌ی گوش می‌شوند. صداهایی که شنیده می‌شوند، متفاوت هستند؛ در حقیقت به هر صدایی که بدون منبع خارجی داخل گوش شنیده شود، تینیتوس (وزوز داخل گوش) می‌گویند، بدین ترتیب لازم نیست این صدا حتما شبیه به زنگ باشد.

لازم به ذکر است تینیتوس یک علامت است و به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود. سایر علل وز وز گوش عبارتند از:

• انباشته شدن جرم ( earwax) در داخل گوش
  • عفونت گوش (ear infection)
  • افزایش سن
  • ناشنوایی ناشی از سر و صدا

آکوستیک نورینوما و سرگیجه (ورتیگو)

آکوستیک نورینوما و سرگیجه

منظور از ورتیگو(vertigo)، احساس چرخش یا عدم اطلاع از موقعیت بدن در فضا است که اغلب افراد آن را به عنوان سرگیجه(vertigo)توصیف می‌کنند. بعضی افراد فکر می‌کنند این اتفاق به علت ترس از ارتفاع رخ می‌دهد، اما چنین تصوری اشتباه است. چراکه احساس چرخش اتاق، حتی وقتی فرد ثابت ایستاده است هم وجود دارد.

ممکن است سرگیجه ناشی از اختلالات دیگری باشد که گوش داخلی را درگیر کرده اند. به همین خاطر با وجود اینکه بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به آکوستیک نورینوما، در صورت بررسی دقیق درجاتی از این علایم را دارند، بازهم به عنوان علائم اولیه ی بیماری مطرح نمی‌شود.

سرگیجه‌ی چرخشی، یکی از علائم غیر رایج شوانوم وستیبولار محسوب می‌شود و گاهی اوقات در بیمارانی که تومورهای کوچک دارند هم دیده می‌شود. بیمارانی که تومورهای بزرگ تر دارند ممکن است بدلیل فشار بر مخچه دچار عدم تعادل شوند.

آکوستیک نورینوما و بی حسی، گز گز یا درد صورت

از دیگر علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما گزگز یا درد صورت است. فشار ناشی از آکوستیک نورینوما روی اعصاب، باعث علائمی مثل بی حسی، گز گز یا درد صورت می‌شود. در چنین مواقعی، عصب سه قلو که وظیفه ی کنترل حرکات چهره را بر عهده دارد، تحت فشار قرار می‌گیرد.

از هر 4 بیمار مبتلا به تومور عصب شنوایی، 1 نفر از آنها دچار بی حسی صورت می‌شود. این علامت نسبت به فلج عضلات صورت شایع‌تر است، با اینحال علامتی نیست که مورد توجه قرار بگیرد. چراکه بیماری‌های دیگر هم می‌توانند چنین علامتی را ایجاد کنند.

آکوستیک نورینوما و سردرد

50 تا 60 درصد بیماران مبتلا به شوانوم وستیبولار، سردرد را به عنوان یکی از علائم بیماری خود عنوان کرده‌اند، با اینحال این علامت در کمتر از 10 درصد بیماران به عنوان علامت اولیه می‌شود.

در حقیقت، سردرد(Headaches)یکی از علائم نسبتا نادر تومور عصب شنوایی محسوب می‌شود و اگر تومور خیلی بزرگ باشد و منجر به مسدود شدن جریان مایع مغزی نخاعی شود، ظاهر می‌شود.

مایع مغزی نخاعی، مایع مغذی و شفافی است که در اطراف مغز و نخاع جریان دارد و از ساختارهای ظریف در برابر صدمات فیزیکی و شیمیایی محافظت می‌کند. انسداد جریان و تخلیه‌ی مایع مغزی نخاعی منجر به ایجاد مشکلی به نام هیدروسفالی مغز می‌شود. نتیجه‌ی این اتفاق افزایش فشار و التهاب مغز و در نهایت له شدن مغز توسط جمجمه است. چنین اتفاقی باعث سردرد می‌شود و اگر درمان نشود منجر به آسیب‌های مغزی خواهد شد.

آکوستیک نورینوما و گوش درد

گوش درد(ear pain) یکی دیگر از علائم آکوستیک نوروما محسوب می‌شود. با اینحال از آنجائیکه گوش درد علل مختلفی دارد، به تنهایی به عنوان یک علامت در نظر گرفته نمی‌شود.

آکوستیک نورینوما و مشکلات بینایی

مشکلات بینایی هم از علائم نادر اکوستیک نورینوما محسوب می‌شوند و اگر رخ بدهند عامل ایجاد آنها هیدروسفالی مغز است.

آکوستیک نورینوما و خستگی و کمبود انرژی

خستگی و کمبود انرژی از دیگر علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما البته از علائم غیر اختصاصی آن محسوب می شوند. تومورهای مغزی خوش خیم (غیر سرطانی) دیگر هم می توانند منجر به بروز این اتفاق شوند.

دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران در کلینیک خود واقع در تهران هستند. لطفا برای اطلاعات بیشتر با کلینیک ایشان، تماس بگیرید.

4 دیدگاه دربارهٔ «علائم و نشانه‌های آکوستیک نورینوما چیست؟»

1. سلام وقتتون بخیر دکتر من وزوز گوش، سرگیجه گاه به گاه و بی حسی توی دست و صورت رو دارم اینا به این معنی که حتما این مشکل رو دارم و اگر بله درمانش چیه؟

1. سلام بیماری های مربوط به گوش معمولا علائمی مشابه بهم دارند. مانند سرگیجه و وزوز گوش. اما چون بی حسی در صورت دارید باید مراجعه کنید. بدون معاینه و بررسی همه ی علائم نمی توان نظر قطعی داد که بیماری چیست.
      اما برای آشنایی بیشتر با آکوستیک نوروما و روش های درمان آن قبل از مراجعه می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

2. سلام و وقت بخیر آقای دکتر من چند روز پیش به صورت ناگهانی شنوایی یک گوش یعنی گوش سمت راستمو از دست دادم و در گوش سمت چپ هم وزوز دارم و من در شهرستان کوچکی هستم که پژشک متخصص گوش که کار بلد باشه نیست باید چه کار کنم؟؟

1. سلام باید در اسرع وقت درمان شروع بشه و هر چه بگذرد اثر بخشی درمان کمتر می شود. درمان اصلی کورتون است که می شود خواراکی یا تزریقی(داخل گوش میانی )باشد.