بهترین واکسن کرونا برای نجات یافتگان از سرطان گوش

موضوع داغ این روزهای ایران و جهان واکسن کرونا است. واکسنی که می تواند دستگاه ایمنی بدن را علیه ویروس کرونا آماده نماید. این واکسن می تواند از بروز بیماری شدید ناشی از ویروس کرونا پیشگیری کند.

سرطان گوش یکی از انواع سرطان در سر و گردن است. در این نوشتار اطلاعات موجود درباره واکسن کرونا و کسانی که سابقه ابتلا به سرطان گوش دارند، بررسی شده است. ابتدا توضیحاتی درباره واکسن کرونا و انواع آن مطرح می شود. سپس سرطان گوش و علائم و درمان آن مورد توضیح  قرار می گیرد. در انتها توضیحاتی درباره کرونا و عوارض آن با شما در میان گذاشته می‌شود.

واکسن کرونا چیست؟

با وجود گذشت بیش از یک سال از ظهور ویروس کرونا با نام SARS-CoV-2 و همه گیری آن، همچنان این بیماری در همه جای جهان قربانی می گیرد. این همه گیری و عواقب آن به شدت زندگی همه مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

خلاصه ای درباره بیماری کووید-19

بیماری حاصل از ویروس کرونا، بیماری کووید-19 یا همان عفونت کرونا نامیده می شود. این بیماری به طور معمول با تب، بدن درد، سرفه و مشکلات تنفسی خودنمایی می کند. در برخی افراد ممکن است سردرد و علائم گوارشی و کاهش ناگهانی حس بویایی و چشایی رخ دهد.

80 درصد افراد مبتلا با علائم خفیف پس از حدود یک تا دو هفته به بهبود دست می یابند. متاسفانه بقیه با علائم شدید بخصوص مشکلات تنفسی شدید مواجه شده و راهی بیمارستان می شوند.  در حدود 5 درصد از این افراد ممکن است به بستری در ICU و دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) نیاز پیدا کنند. عده ای هم جان خود را از دست می دهند.

بیماری کووید-19  برخی عوارض درازمدت در برخی اعضای بدن مانند رگ ها دارد.

واکسن کرونا یک نیاز جهانی است

مانند سایر بیماری هایی که باعث ایجاد پاندمی (شیوع جهانی) می شوند، برای مهار کرونا هم تولید واکسن در الویت نخست بسیاری از دانشمندان جهان قرار گرفت. همچنان تلاش برای طراحی و تولید واکسن های موثرتر برای مقابله با ویروس کرونا ادامه دارد.

واکسن کرونا سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی سریع و مبارزه موفق علیه ویروس کرونا آماده می کند. چندین نوع واکسن کرونا تاکنون تولید و روانه بازار شده که برای آشنایی بیشتر در زیر به آنها پرداخته شده است.

انواع واکسن کرونا

به طور کلی واکسن کرونا به چهار گروه تقسیم می شود:

• واکسن های محتوی ویروس غیرفعال یا ضعیف شده: این ویروس ها نمی توانند بیماری ایجاد کنند اما دستگاه ایمنی بدن را فعال می کنند
  • واکسن های مبتنی بر پروتئین: این واکسن ها حاوی قطعات پروتئینی غیربیماری زا از ویروس کرونا هستند. این قطعات پروتئینی بدون این که فرد را بیمار کنند، باعث القای پاسخ ایمنی می شوند.
  • واکسن های محتوای سایر ویروس ها (وکتور ویروسی): این واکسن ها محتوایی از ویروس های دیگری هستند که توان ایجاد بیماری ندارند. این ویروس ها همان پروتئین ویروس کرونا را تولید می کنند. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا آماده می شود.
  • واکسن های حاوی دی ان اِی و آر ان اِی: این واکسن ها با تکنولوژی های بسیار مدرن تولید می شوند. این واکسن ها حاوی قطعات دی ان اِی و آر ان اِی هستند که از راه مهندسی ژنتیک به تولید پروتئین های ویروس کرونا منجر می شود. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و نابودی ویروس کرونا مجهز می گردد.

مختصات واکسن های کرونا

اکنون که با انواع واکسن کرونا آشنا شدید، مشخصات واکسن های کرونای تولید شده در جهان مورد بررسی قرار می گیرد.

واکسن فایزر

نام تجاری این واکسن، کومیرناتی است. نام تحقیقاتی آن BNT162b2 بود. یک واکسن محتوی mRNA است و به لحاظ کشور مبدا تولید، یک واکسن چندملیتی محسوب می شود. در اوایل دسامبر سال 2020 میلادی استفاده انبوه از آن آغاز شد. پژوهش های موجود نشان می دهد  تا 95 درصد از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می کند. در صورت ابتلا، صد در صد موارد از بستری شدن فرد در بیمارستان و مرگ و میر پیشگیری می نماید.

این واکسن روی انواع جدید ویروس کرونا (نوع چینی، انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی) هم موثر است. بهتر است برای ایجاد ایمنی کامل دو دوز از این واکسن به فاصله 21 روز تزریق شود.

واکسن مدرنا

این واکسن با نام تجاری مدرنا عرضه می شود. نام تحقیقاتی آن، mRNA-1273 بود. این واکسن بسیار شبیه واکسن فایزر و محتوی mRNA است. کشور مبدا تولید این واکسن آمریکاست. چند روز پس از واکسن فایزر راهی مراکز درمانی شد. طبق پژوهش های پزشکی تا 95 درصد از مبتلا شدن فرد به ویروس کرونا پیشگیری می کند. در صورت ابتلای فرد به کرونا، صد در صد موارد از مرگ و میر و بستری شدن آنها در بیمارستان جلوگیری می نماید.

این واکسن هم برای ایجاد ایمنی کامل باید در دو نوبت به فاصله 28 روز تزریق شود. واکسن مدرنا علیه انواع جدید ویروس کرونا که در بالا ذکر شد، ایمنی مطمئنی ایجاد می کند.

واکسن آسترازنکا

این واکسن با همکاری دانشگاه آکسفورد و با مبدا کشور بریتانیا تولید می شود. واکسن آسترازنکا محتوایی از وکتور ویروسی (ویروسی غیربیماری زا با نام آدنوویروس) است. این واکسن در اوایل ژانویه سال میلادی 2021 به مرحله مصرف انبوه رسید. طبق پژوهش های موجود واکسن آسترازنکا در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا 76 درصد کارآیی دارد. اگرچه همه افرادی که این واکسن را تزریق می کنند در برابر ابتلا به نوع شدید عفونت کرونا و مرگ و میر مصونیت پیدا می کنند.

این واکسن روی نوع آفریقای جنوبی ویروس کرونا تاثیر کمی دارد اما روی انواع دیگر ویروس کرونا کاملا موثر بوده است.

احتمال بروز عارضه خطرناک لخته شدن خون با این واکسن در حدود یک در یکصدهزار (بسیار بسیار کم) است.

واکسن جانسون اند جانسون

این واکسن هم محتوایی از  یک ویروس غیربیماری زا بدون قدرت تکثیر است. این واکسن محصول مشترک هلند و آمریکا تلقی می شود. از مزایای این واکسن این است که فقط تزریق یک دوز آن برای ایجاد ایمنی کامل کفایت می کند. بر پایه اطلاعات پزشکی موجود کارآیی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در حدود 70 درصد است اما در همه افراد از ابتلا به نوع شدید کووید-19 و بستری شدن در بیمارستان پیشگیری می کند.

واکسن جانسون اند جانسون علیه نوع انگلیسی ویروس کرونا هم کاملا موثر است اما تاثیر آن در پیشگیری از دو نوع دیگر ویروس کرونا کمتر گزارش شده است.

واکسن اسپوتنیک وی

مبدا تولید این واکسن روسیه است. این واکسن هم محتوی ویروس غیربیماری زاست و کارآیی تا در حدود 90 درصد گزارش شده است. هیچ اطلاعاتی درباره تاثیر این واکسن روی سایر انواع ویروس کرونا در دسترس نیست. برای ایجاد ایمنی کامل با این واکسن، تزریق دو دوز آن الزامی است.

سایر واکسن های کرونا

اطلاعات مختصری درباره سایر واکسن ها در زیر ارائه می شود.

• واکسن سینووک که مبدا تولید آن کشور چین است. این واکسن محتوی ویروس کرونای غیرفعال شده است. برای ایمنی کامل به تزریق دو دوز نیاز دارد و ایمنی بخشی آن بین 50 تا 90 درصد گزارش شده است.
  • واکسن بهارات با نام تجاری واکسن کووکسین که در هند تولید می شود. این واکسن هم دارای ویروس کرونای غیرفعال شده است. دو دوز این واسکن باید تزریق شود. کارآیی آن 70 درصد علیه ابتلا به ویروس کرونا و صد در صد علیه بروز علائم شدید کرونا گزارش شده است.
  • واکسن سینوفارم که در چین ساخته می شود. نام تجاری آن BBIBP-CoV است. این واکسن محتوایی از ویروس کرونای غیرفعال شده با کارآیی حدود 80 درصد است.
  • سایر واکسن های در حال استفاده: واکسن اپیوک کرونا (روسیه) حاوی قطعات پروتئینی، واکسن کونویدیسئا (یا همان واکسن کانسینو، چین) حاوی ویروس غیربیماری زا با کارآیی حدود 65 درصد،
  • واکسن های در مراحل پایانی تحقیقات پزشکی: واکسن نواوکس (آمریکا) حاوی ذرات نانو، واکسن زیکوو-دی حاوی دی ان اِی، واکسن آبدالا حاوی قطعات پروتئین، واکسن ویر-7831 (کانادا)، واکسن VLA-2001 (بریتانیا)، واکسن CVnCoV حاوی mRNA، واکسن INO-4800 محتوی دی ان اِی، واکسن UB-612، و
  • حدود چهل نوع واکسن کرونای دیگر هم در مراحل ابتدایی تحقیقات پزشکی هستند. واکسن های ایرانی کرونا هم در این دسته قرار دارند که در آینده به آنها می پردازیم.

عوارض واکسن کرونا

خستگی، سردرد، بدن درد، تهوع، تب، و لرز از شایع ترین عوارض این واکسن ها هستند. دو واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون با احتمال بسیار بسیار کم عارضه خطرناک ایجاد لخته خون همراه با کاهش غیرطبیعی پلاکت همراه بوده که در زنان زیر پنجاه سال اتفاق افتاده است.

سرطان گوش

سرطان گوش یک عبارت عمومی است که به انواع بدخیمی در ناحیه گوش اطلاق می شود. هر نوع بدخیمی در خارج یا داخل گوش، سرطان گوش نامیده می شود.

به عنوان مثال سرطان پوست در ناحیه لاله گوش یا کانال گوش، سرطان گوش نامیده می شود. این نوع سرطان، شایع ترین سرطان گوش محسوب می شود.

سایر انواع سرطان هم وجود دارند که شاید گوش داخلی یا میانی را درگیر کنند که برخی از آنها عباتند از:

• سرطان سلول های قاعده مغز
  • ملانوما
  • آدنوکارسینوما

علائم سرطان گوش

مهمترین علائم سرطان گوش به شرح زیر هستند:

• گوش درد
  • ترشح از گوش
  • کاهش شنوایی
  • وجود یک توده در کانال گوش
  • ضعیف شدن عضلات یک طرف صورت
  • وزوز گوش
  • منگی

درمان سرطان گوش

واکسن کرونا در مبتلایان به سرطان گوش

متاسفانه تا امروز تقریبا همه مطالعات پزشکی مربوط به واکسن کرونا روی افراد سالم انجام شده است. علت این امر هم نیاز به پیدا کردن اطمینان لازم برای تاثیر واکسن در ایمنی بخشی به افراد سالم بوده است.

برخی مطالعات محدود که برای واکسن کرونا در مبتلایان به سرطان  اختصاص یافته است، حاکی از بی خطری و تاثیر بسیار خوب واکسن کرونا است.

اما در این جا در پاسخ پرسش های شما توضیحات لازم ذکر شده است:

آیا تزریق واکسن کرونا برای کسانی که سرطان گوش دارند و شاید به دلیل نوع درمان تضعیف ایمنی پیدا کرده‌اند، خطری ندارد؟

هم اکنون بسیاری از سازمان ها و مجامع علمی سرطان جهان توصیه می کنند که بیماران مبتلا به سرطان یا دارای ایمنی تضعیف شده حتما واکسن کرونا بزنند. افرادی که سرطان دارند بیشتر در معرض علائم شدید به دنبال عفونت کووید-19 قرار دارند و بهتر است در اسرع وقت واکسن کرونا دریافت کنند.

آیا عوارض واکسن کرونا در افراد دارای سرطان گوش یا سابقه سرطان گوش بیشتر است؟

اطلاعات علمی که تاکنون منتشر شده است بیانگر این نیستند که در مبتلایان به سرطان گوش یا افراد دارای سابقه سرطان گوش، عوارض واکسن کرونا بیشتر یا شدیدتر است. بنابراین توصیه می شود این افراد در اولین فرصت ممکن، واکسن کرونا دریافت کنند.

بهترین واکسن برای افراد دارای سابقه سرطان گوش

در مجموع چنین به نظر می رسد که واکسن فایزر و مدرنا بهترین واکسن برای این افراد هستند. در رده دوم واکسن اسپوتنیک وی برای افراد زیر پنجاه سال و واکسن آسترازنکا برای افراد بالای پنجاه سال می توانند گزینه های مناسبی باشند.

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین واکسن کرونا برای نجات یافتگان از سرطان گوش»