تشخیص بیماری آکوستیک نوروما چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص بیماری آکوستیک نوروما

اگر به دنبال این هستید که بدانید تشخیص بیماری آکوستیک نوروما چگونه است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. آکوستیک نوروما یا تومور عصب شنوایی(acoustic neurinoma) که به آن شوانوم وستیبولار (تعادلی/vestibular schwannoma)  نیز گفته می‌شود، یک تومور غیرسرطانی نادر است و معمولاً رشد کندی دارد.

این تومور معمولاً بر روی عصب شنوایی ایجاد می‌شود که از گوش داخلی به مغز شما پیام شنوایی را منتقل می‌کند. شاخه‌های این عصب مستقیماً بر تعادل و شنوایی(Hearing) شما تأثیر می‌گذارد و فشار ناشی از نوروم می‌تواند باعث کاهش شنوایی، وزوزگوش(tinnitus) و عدم ثبات شود. اگر به دنبال این هستید که بدانید تشخیص بیماری آکوستیک نوروما چگونه است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آکوستیک نوروما معمولاً از سلول‌های شوان (پوشاننده عصب) بوجود می‌آید و به آرامی رشد می‌کند یا اصلاً رشدی ندارد. به ندرت، ممکن است رشد کند و به اندازه‌ای بزرگ شود که مغز را تحت فشار قرار دهد و عملکردهای حیاتی را مختل کند.

بیماری آکوستیک نوروم چند نوع دارد؟

آکوستیک یک طرفه: این نوع بیماری فقط روی یک گوش تأثیر می‌گذارد و شایع‌ترین نوع آکوستیک نوروم است. این تومور ممکن است در هر سنی ایجاد شود. آکوستیک نورینوما ممکن است نتیجه آسیب عصبی ناشی از عوامل محیطی باشد.

آکوستیک دو طرفه: در این بیماری هر دو گوش تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ارثی است. علت آن یک بیماری ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز تیپ ۲ (NF2) است.

چه عواملی باعث بیماری آکوستیک نوروم می‌شود؟

علت ایجاد تومور آکوستیک نوروم شناخته شده نیست هرچند عللی مثل در معرض اشعه قرار گرفتن مطرح شده است. البته افرادی که بیماری به نام نوروفیبروماتوز نوع 2 (NF2) دارند در معرض ایجاد تومور دوطرفه هستند. NF2 می‌تواند در خانواده‌ها ارثی باشد.

علائم و نشانه‌های بیماری آکوستیک نوروم

علائم و نشانه‌های بیماری آکوستیک نوروما اغلب خفیف هستند و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ایجاد شوند. این علائم معمولاً از اثرات تومور بر روی عصب شنوایی و تعادل ایجاد می‌شوند. فشار ناشی از تومور بر روی عصب کنترل کننده حرکت عضلات صورت (عصب فاسیال) و عروق خونی نزدیک یا ساختارهای مغزی نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. با رشد تومور، ممکن است علائم و نشانه‌های قابل توجه یا شدیدتری ایجاد شود.

علائم رایج تشخیص بیماری آکوستیک نوروما عبارتند از:

• کاهش شنوایی، معمولاً به تدریج یا در بعضی موارد ناگهانی و فقط در یک گوش یا هر دو گوش رخ می‌دهد.
  • صدای زنگ (وزوز گوش) در گوش آسیب دیده
  • عدم ثبات، از دست دادن تعادل
  • سرگیجه(vertigo)
  • بی حسی صورت ، ضعف یا از دست دادن حرکت عضلات صورت
  • در بعضی موارد نادر ممکن است تومور به اندازه کافی بزرگ شود تا ساقه مغز را فشرده کرده و زندگی فرد را تهدید کند.

راه‌های تشخیص بیماری آکوستیک نوروما

این بیماری مانند سایر مشکلات گوش میانی و داخلی به نظر می‌رسد و تشخیص بیماری آکوستیک نوروما ممکن است سخت باشد. ابتدا معاینه گوش و آزمایش شنوایی انجام می‌شود. MRI می‌تواند به یافتن و بررسی خصوصیات تومور کمک کند.

راه‌های تشخیص بیماری آکوستیک نورینوما

شنوایی سنجی یا Audiometry

در این نوع تست که از راه‌های تشخیص بیماری اکوستیک نوروما می‌باشد، بیمار صداهایی را که به تک تک گوش‌ها فرستاده می‌شود می‌شنود. اودیولوژیست(Audiologist) صداهای متنوعی را ایجاد می‌کند و از بیمار می‌خواهد تا شنیدن صداها را به آنها گزارش دهند. هر صدایی با شدت‌های متفاوت از ضعیف تا قوی ایجاد می‌کند تا بتواند آستانه شنوایی و اشکالات شنیداری فرد را مشخص کند. همچنین علاوه بر صدا از کلمات نیز برای تعیین شنیداری بیمار کمک می‌گیرد.

تصویربرداری

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم از روش‌هایی مانند MRI برای شناسایی و اندازه گیری تومور آکوستیک نوروما استفاده می‌کنند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده کاهش شنوایی در یک گوش، وزوز گوش یا اختلال در تعادل به پزشک مراجعه کنید. تشخیص به موقع بیماری آکوستیک نوروما ممکن است باعث شود تومور به اندازه کافی بزرگ نشود و عواقب جدی مانند کاهش شنوایی کامل یا تجمع مایع در داخل جمجمه شما را تهدید نکند.

سلامتی یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خدا به انسان عطا کرده است پس باید همواره در جهت سلامت نگه داشتن بدن خود کوشا باشیم. خیلی از ما این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده‌ایم، پس بهتر است اگر اندکی از علائم این بیماری را در خود احساس کردید جهت تشخیص بیماری آکوستیک نوروما به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره از دکتر علی کوهی فوق تخصص جراحی گوش و قاعده جمجمه در تهران از طریق لینک‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «تشخیص بیماری آکوستیک نوروما چگونه انجام می‌شود؟»